به گزارش همشهری آنلاین، محمدعلی تیموری، درباره خودرو چانگان و اینکه کمپانی چانگان صادرات خوبی به کشورهای مختلف دارد، عنوان کرد: این کمپانی حدودا سالی ۲۴۰ هزار خودرو صادر میکند و کشورهای دیگر نیز مستقیما از خط تولید این کمپانی خرید میکنند. اما استانداردهای ما به گونه دیگری است که خودروساز چینی باید برای ما بسازد. به عبارت دیگر اگر از فرآیند تولید و استانداردهای آنها تبعیت کنیم فرآیند ثبت سفارش کوتاهتر می شود. یعنی خودرو از خط تولید برای ما و سایر کشورها ارسال می شود و نیازی نیست برای خودروهای خاص زنجیره تامین اصلاح شود.
مدیرعامل سایپا اضافه کرد: همین استانداردهای خاص باعث میشود که کشور تولید کننده محصولش را برای ما به طور خاص تولید کند و همین موضوع نقدینگی ما را نیز دچار مشکل میکند. زیرا برای سفارش خاص باید به کشور سازنده پیش پرداخت بدهیم. استاندارهای ما نسبت به کشورهای دیگر سختتر است در نتیجه خریدهای ما نیز نسبت به کشورهای دیگر سخت تر خواهد بود.
تامین ارز مورد نیاز از دو کانال
وی در پاسخ به تامین ارز لازم و اینکه آیا در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود دارد یا خیر؟ گفت: ارز را از دو کانال غیر از بانک مرکزی تامین میکنیم. بانک مرکزی به ما مجوز داده که از ارز منشا صادرات استفاده کنیم و خودمان نیز صادراتی مانند قیر، سنگ آهن و کاتد مس داریم. همچنین وزارت امور خارجه نیز حمایتهای خوبی در این بخش تحت عنوان چوبانک داشته است و چانگان نیز با سیستم چوبانک قراردادهایی را نهایی کرده که اگر اجرایی شود کالا تا گمرک حمل و پولش از محل سیستم چوبانک پرداخت میشود.
خودروهای جدید در راهند
وی درباره تولیدات شرکت سایپا توضیح داد: برای شب عید ساندروی ایرانی در مرحله تست نهایی قرار خواهد گرفت و از سال آینده به تولید انبوه می رسد.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه امسال حداقل ۳۰ هزار دستگاه اطلس تولید خواهیم کرد، گفت: تولید انبوه این خودرو شروع شده است. همچنین شاهین اتومات نیز در خط تولید است. برنامه داریم که خودروها را با بالاترین کیفیت عرضه کنیم و نمی خواهیم حتی با کوچکترین ایراد به دست مشتری برسد. در این راستا معمولا تعدادی از خودروهای جدید پیش از عرضه به بازار به شبکه خدمات تحویل می شود تا ایرادات آن برطرف شود.
به گفته وی با وجود اینکه خودروهای جدید را بالای ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش میدهیم و در شهرهای گرمسیر و سردسیر نیز پیمایش میشوند، اما با این حال از تولیدات اولیه به مشتری تحویل نمیدهیم، بلکه به زنجیره خدمات پس از فروش میدهیم و از آن تست می گیریم.
کمتر از ١٠ درصد مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش
به گفته وی۱۲میلیون خودروی سایپا در جاده تردد میکند ولی سالی دو میلیون هم در شبکه برای سرویس و تعمیرات پذیرش نمیشود. یعنی کمتر از ۱۰ درصد مراجعه به شبکههای خدمات داریم و مابقی نیز در تعمیرگاههای دیگر خودروی خود را تعمیر یا قطعات عوض میکنند که این ریسک بالایی برای جامعه دارد.
وی خاطر نشان کرد:قطعاتی که ما برای خودروها تعبیه می کنیم از خط تولید است و حتما نرخ اجرت و نرخ قطعه از مغازه زیر پله بالاتر است زیرا کیفیت آن فرق می کند.
تیموری در ادامه با بیان اینکه برای خودروی آریا گارانتی ۵ ساله در نظر گرفتهایم، افزود: این یعنی خودرو ۵ سال تحت کنترل ماست و آنقدر به کیفیت قطعات اطمینان داریم که میگوییم خودرو ۵ سال میتواند در جاده کار کند و آن را گارانتی می کنیم.
وی در ادامه تشریح کرد:ما در شبکه خدمات پس از فروش ایربگ نمیفروشیم. این همه تصادف می شود و ایربگ ماشینها باز میشود ولی ایربگ آن را مجددا چه کسانی تامین می کنند؟ این یعنی احتمالا ایربگی جایگزین نمی شود. زیرا ایربگ قطعه گرانی است و جز شرکتهای خودروسازی کسی نمیتواند آن را تامین کند و این در حالیست که حتی یک عدد هم فروش ایربگ نداریم.
سهم گارانتی در فروش لوازم یدکی
مدیرعامل سایپا در پاسخ به اینکه سهم گارانتی در فروش لوازم یدکی چقدر است؟ اظهار کرد: قبلا ۹۵ درصد لوازم یدکی گارانتی و ۵ درصد غیر گارانتی بود. یعنی۱۹۰۰ میلیارد تومان لوازم یدکی در سایپا یدک میفروختیم که حدود ۱۸۰۰ میلیارد آن گارانتی بود. سال گذشته این عدد را به ۶ هزار میلیارد تومان رساندیم که ۵ هزارمیلیارد تومان آن گارانتی بود. امسال برنامه داریم این عدد ۱۲ هزار میلیارد شود تا ایمنی بالا برود.
وی همچنین درخواست کرد که نیروی انتظامی آمار تصادفات جادهای خودروهای سایپا را به تفکیک نوع خودرو در سال ۱۴۰۱ مشخص کند.
همکاری سایپا با دانشگاه های کشور
تیموری در ادامه به همکاری سایپا با دانشگاههای کشور نیز اشاره کرد و گفت:با دانشگاههای کشور همکاریهای بسیاری داریم. برای مثال برای بهبود کیفیت لنت با دانشگاه علم و صنعت قراردادهایی منعقد کردیم. با دانشگاه های خواجه نصیر، شهید بهشتی و شریف نیز قراردادهایی داریم. همچنین در دفترچه کنکور با همکاری وزارت علوم بورسیه سایپا قرار گرفته است. یعنی از شش دانشگاه صنعتی کشور در رشته های مورد نیاز این صنعت رتبههای زیر ۳۰۰۰ جذب خواهند شد و درحال حاضر نیز ۱۰۰۰ نفر از آنها در سایپا برای پذیرش مصاحبه میشوند. این افراد از ترم اول استخدام سایپا می شوند بیمه برای آنها پرداخت می شود و تابستان در سایپا کار میکنند. همچنین به مدت ۸ سال نیز تعهد دارند برای سایپا کار کنند.
وی در پایان با اشاره به اهمیت تعبیه زیرساختها در بخش خودروسازی گفت:طی ۲۰ ماه حداقل ۱۰ پروژه زیرساخت اجرا کردیم و قصد داریم مدرنترین خطوط را راهاندازی کنیم. برای اولین بار یک خط بالای ۶۰ درصد اتوماسیون را توسط خود پرسنل و مهندسین مگاموتور برای موتورهای ME۱۶ راهاندازی کردیم. این خط موتور ال ۹۰ بود که توسط مهندسان داخلی تبدیل به موتور EC۵ سیتروئن شد. تاکنون ۱۰۰۰ موتور از آن تولید شده است. همچنین تا دوماه آینده نیز شاهین پلاس که مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ و گیربکس ۶ سرعته است عرضه خواهد شد.