به گزارش همشهری، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز پنجشنبه در حاشیه مراسم نخستین رویداد ملی صنعت دانشبنیان از تغییر روش فروش خودرو و حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد و اعلام کرد خودروسازان به صورت مستقیم عرضه خودرو را انجام میدهند.
منوچهر منطقی با بیان اینکه روش فروش خودرو تغییراتی داشته و سومین سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار نمیشود، افزود: با توجه به افزایش عرضه خودروها و آغاز واردات، بازار خودرو به تعادل میرسد و دیگر نیاز نیست تا فروش خودرو به روش قبل اجرا شود.
معاون وزیر صمت زمان عرضه جدید خودرو را نیز هشتم مهر ماه اعلام کرد و گفت: روش عرضه به صورت فروش مستقیم و از کارخانه است و در سامانه ثبت خواهد شد.
این اظهارات جنجالی روز گذشته حواشی و ابهامات زیادی را برای خریداران خودرو ایجاد کرده بود، اما شورای رقابت آن را تکذیب کرد. معاون وزیر صمت نیز با عقبنشینی از گفتههای روز پنجشنبه خود اعلام کرد که از حرفهای او برداشت اشتباه شده است.
ادامه کار سامانه تا رسیدن به وضعیت مطلوب
کمتر از یکروز پس از انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو، شورای رقابت این خبر را تکذیب و اعلام کرد که تمام فرایند دور سوم فروش خودرو نیز در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت، روز گذشته با بیان اینکه از سخنان معاون وزیر برداشت غلط شده، گفت: ایشان در گفتگو با رسانهها آینده و وضعیت مطلوب را ارائه داده اند که همه ما در تلاش هستیم به آن نقطه برسیم اما بدون برنامه و شتابزده قطعاً مانند سنوات گذشته دچار خطای محاسباتی میشویم.
سپهر دادجوی توکلی، هرگونه تغییر در رفتار بازار خودرو را منوط به مصوبه شورای رقابت یا تغییر در دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ این شورا اعلام و تاکید کرد: سامانه یکپارچه به کار خود ادامه خواهد داد.
او سامانه را زمینهساز حذف دلالی و تامین کننده اطلاعات جامع و قابل رصد منجر به تعادل در بازار خودرو دانست و اضافه کرد: بهزودی و با عملیاتی شدن نوبت سوم طرح، چند خودروی جدید در بازار عرضه خواهد شد و تمام این فرایند همچنان در قالب سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت.
از حرفهایم برداشت اشتباه شد
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت هم دیروز اخبار منتشر شده درباره حذف سامانه با استناد به گفتههای خود را «شیطنت رسانهای» دانست و با تکذیب خبر حذف سامانه یکپارچه، اظهارات قبلی خود را شفافسازی کرد.
منطقی در توضیح تفاوت شیوه جدید گفت: خودروها به صورت مستقیم و مستقل توسط خودروسازان عرضه خواهد شد، اما عرضه در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود. به گفته منطقی در شیوه جدید، مشتری پس از انتخاب محصول مورد نظر از طریق سایت سامانه، برای واریز وجه به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و دیگر خبری از نوبتدهی و قرعهکشی نیست.
تعداد عرضه ها بیشتر میشود
معاون وزیر صمت اضافه کرد: در واقع در این روش عرضههای یکپارچه به عرضههای متعدد و پی در پی در مجموعههای مختلف تبدیل میشود به عنوان نمونه از هفته آینده، ۴ خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت.
منطقی با تاکید بر اینکه سامانه یکپارچه حذف نخواهد شد، تاکید کرد: سامانه یکپارچه یک بخش نظارتی دارد و بخشی هم به منظور ساماندهی بازار ایجاد که این ساماندهی انجام شد و دیگر عرضههای انبوه خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت نمیگیرد و خودروسازان به صورت متوالی خودرو عرضه خواهند داشت. شنیدهها از از آن است که اولین عرضه نیز امروز، شنبه ٨ مهرماه انجام خواهد شد.
ابهاماتی که همچنان باقی است
انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی در شرایطی که تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان مرحله اول و دوم طرح، هنوز خودرو ثبت نامی خود را تحویل نگرفتهاند نگرانیهای زیادی را برای مصرفکنندگان ایجاد کرد.
به گفته ثبت نام کنندگان، کسانی که نوبت تحویل آنها پاییز امسال تعیین شده هنوز برای امضای قرارداد با خودروساز و تکمیل وجه فراخوانده نشده و پیامکی دریافت نکردهاند. از این رو، انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه این پرسش را برای آنها ایجاد کرد که سرنوشت خودروهای ثبت نامی آنها چه خواهد شد و آیا این افراد میتوانند همچنان به دریافت خودرو سر موعد اعلام شده امیدوار باشند یا ناچارند یک بار دیگر و اینبار مستقیما از طریق خود شرکتها برای خرید اقدام کنند؟
از سوی دیگر، نوبت تحویل برخی خودروهای پرتقاضا مثل پژو پارس به متقاضیان سامانه فروش یکپارچه، پاییز و زمستان امسال یا حتی سال ۱۴۰۳ تعیین شده است و تغییر در شیوه فروش خودرو به شکل واگذاری به شرکتهای خودروساز، این سوال را مطرح میکند که به طور مثال ایرانخودرو وقتی خودروهای پرفروش خود را تا سال آینده به ثبت نام کنندگان سامانه، پیشفروش کرده و طبق مصوبه شورای رقابت موظف است به این نوبتبندی متعهد باشد، اکنون با باز شدن سامانه فروش شرکتی، چه خودروهایی را میخواهد عرضه کند؟ باز شدن سامانه یکپارچه برای اجرای نوبت سوم طرح فروش یکپارچه میتواند به این سوالات پاسخ دهد.