تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۵

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در نشستی سه ‌ساعته با نمایندگان ایرانیان مقیم خارج گفتگو کرد و و از دیدگاه‌های آنها آگاه شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بهره‌‌مندی از توان تخصصی و علمی و مادی ایرانیان خارج‌، تشکیل صندوق سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج، توجه به نیازهای معنوی آنان، تقویت هویت ملی از جمله ترویج زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و برطرف شدن موانع اداری برای رفت و آمدهای بیشتر وآسان‌ تر ایرانیان مقیم خارج از پیشنهادهای مطرح شده از طرف نمایندگان آنان بود. [ایران بهترین فرصت‌ها را برای سرمایه‌گذاری‌های اسلامی دارد]

رئیس جمهور نیز پس از شنیدن دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای هموطنان مقیم خارج گفت: آنچه امروز مهم است اینکه در ایران و در میان همه ایرانیان عزم جدی و تصمیم تاریخی برای پیشرفت و رسیدن به نقطه شایسته موج می‌زند و امید ایجاد می‌کند.

آقای احمدی نژاد که برای دومین بار در این همایش حضور یافت‌، تصریح کرد: اعتقاد من این است که هر ایرانی در هر نقطه‌ای از دنیا سفیر فرهنگی ایران زمین است و از گذشته‌های دور ایرانیان حساسیتی روی محل زندگی خود نداشتند اما حساسیت مشترک آنان این است که همه قلب و دلشان به عشق ایران می‌طپد و نگاهشان متوجه اعتلای ایران است. [عوارض خروج ایرانیان خارج از کشور حذف شد

وی افزود: هر ایرانی باید سفیر دوستی، برادری، نیکی، اخلاق و خدمتگزاری برای پیشرفت بشر باشد و خوشبختانه ایرانی‌ها در هر جای جهان هستند ماموریت جهانی خود را به خوبی انجام می‌دهند و فکرشان نیز در پی پیشرفت ایران است. [حفظ هویت!]

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام داد این است که همه ایرانی‌ها دور یک پرچم جمع شوند و این مساله نیاز به داشتن یک مرکز و محل اجتماع با عنوان خانه ایرانیان را در سراسر جهان ضروری می‌سازد و ما این موضوع را دردستور کار دولت قرار می‌دهیم و به ایجاد این مرکز تلاش و کمک می‌کنیم. [ارسال 40 میلیارد ریال هدیه و سوغات برای ایرانی‌های مقیم خارج]

آقای احمدی نژاد بار دیگر با اشاره به مباحث خوب و نظرات سازنده هموطنان مقیم خارج از کشور دراین همایش سه روزه گفت: موضوع مشترکی که درکلام همه هموطنان دیدم عشق به ایران و تلاش برای ساختن و پیشرفت است.

رئیس جمهور افزود: هیچ کس ادعا نمی‌کند در ایران هیچ مشکلی وجود ندارد و البته در همه جای دنیا مشکلات هست چرا که وجود مشکلات رمز کمال انسان است و اگر نباشد هیچ تلاش و پیشرفتی اتفاق نمی‌افتد. [مشکلات اقتصاد کشور در آخرین نامه مظاهری به احمدی نژاد]

آقای احمدی نژاد به مسائل گوناگون مورد بحث در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: این مسائل دسته بندی خواهد شد و تصمیماتی که به دولت مربوط می‌شود اتخاذ خواهد شد و امیدوارم راهی که ایرانیان برای عزت و افتخار این ملت پیدا و انتخاب کرده‌اند با قدرت و با هم تا آخر طی کنیم.

در این نشست که تا دقایقی پس از نیمه شب ادامه داشت از میان ده‌ها متقاضی سخنرانی و اظهارنظر، 35 نفر از ایرانیان مقیم مناطق مختلف جهان در سخنانی کوتاه، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل داخل کشور و نیاز‌های ایرانیان مقیم خارج و همچنین راه‌های تعامل و استفاده بیشتر از توان تخصصی و سرمایه‌های هموطنان مطرح کردند.

بسیاری از سخنرانان به نمایندگی از جامعه ایرانیان مقیم خارج از کشور از مواضع انقلابی رئیس جمهور و ادامه راه امام راحل و آرمان های شهیدان قدردانی و آن را مایه افتخار و سربلندی هر ایرانی درخارج از کشور دانستند.

نمایندگان جوامع ایرانی درخارج همچنین با ابراز خشنودی از برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج آن را اقدامی سازنده در جهت تقویت همبستگی ملی وحمایت از ایرانیان مقیم خارج توصیف کردند و برخی از آنان خواستار برطرف شدن موانع اداری موجود برای رفت وآمدهای بیشتر وآسان تر وهمچنین بهره مندی داخل کشور از توان تخصصی و علمی و مادی ایرانیان خارج از کشور شدند. [سخنان رئیس‌جمهور در جشنواره ملی نو‌آوری و شکوفایی]

برخی از شرکت کنندگان نیز تشکیل صندوق سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج را پیشنهاد کردند وشماری از سخنرانان نیز نیازهای معنوی ایرانیان مقیم خارج و توجه به مسائل دینی و تقویت هویت ملی از جمله ترویج زبان فارسی و فرهنگ ایرانی را خواستار شدند که رئیس جمهور بر پیگیری وتحقق خواسته های آنان در دولت تاکید کرد.

اسفندیار رحیم مشایی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در گزارشی از دستاوردهای برگزاری همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور در تهران گفت: براساس تصمیم هموطنان شرکت کننده، دبیرخانه دائمی همایش در تهران تاسیس شد.

ابراز احساسات فردی واشتیاق و علاقه‌مندی ایرانیان مقیم خارج از کشور برای برقراری ارتباط صمیمی با آقای احمدی نژاد سبب شد تا نیم ساعت پس از پایان این نشست رئیس جمهور به حضور خود در جمع آنان ادامه دهد.

برخی از هموطنان شرکت کننده در این همایش به رئیس جمهور هدایای شخصی دادند، از جمله خانم ارغوان رضایی تنیس باز ایرانی صاحب نام مقیم فرانسه به پاس قدردانی از تلاش و خدمات رئیس جمهور درجهت پیشرفت کشور و استقلال ایران اسلامی دو عدد راکت تنیس به دکتر احمدی‌نژاد اهدا کرد.

همچنین در آخرین روز همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج دبیرخانه دائم این همایش در تهران تاسیس شد.