سیل در آمریکا به ویژه نیویورک هرساله میلیاردها دلار خسارت برجای می‌گذارد.

گروه دیپلماتیک- همشهری آنلاین: «نزدیک به 12سانتی‌متر باران در 3ساعت»؛ این آماری است که از بارش باران در نخستین ساعات روز جمعه در شهر نیویورک ارائه شده است، حجم چمشگیری که باعث شد تا در این شهر وضعیت اضطراری اعلام شود. نیویورک‌تایمز گزارش داده که آب باران اغلب خیابان‌های شهر را گرفته و حمل‌ونقل شهری را مختل کرده است. گفته شده، خیابان‌ها در مناطق بروکلین، منهتن، کوئینز، هوبوکن و نیوجرسی زیر آب رفته‌اند و پروازهای فرودگاه لاگواردیا نیویورک دچار اختلال شده است. فرماندار نیویورک با خطرناک خواندن شرایط هشدار داده که این سیل خطر جانی دارد و تمام ساکنان نیویورک باید به این هشدار توجه کنند. سیل در نیویورک هرساله میلیاردها دلار خسارت برجای می‌گذارد. این در حالی است که به‌گفته کارشناسان، شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که سطح آب در اطراف شهر نیویورک از سال ۱۹۵۰ میلادی حدود ۲۲سانتی‌متر افزایش یافته و این بدان معناست که تا پایان قرن حاضر شمار سیل‌های بزرگ در این شهر تا 4برابر بیشتر خواهد شد.

چالش‌های بی‌پایان سیل در نیویورک

شهر نیویورک به‌دلیل استفاده زیاد از آبراهه و جغرافیای ساحلی گسترده در برابر سیل بسیار آسیب‌پذیر است. سرویس ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرده که بیش از 8.5میلیون ساکن نیویورک در ماه سپتامبر 2023 به‌دلیل بارندگی‌های بی‌سابقه تحت هشدار سیل قرار گرفتند. به‌گزارش شبکه سی‌ان‌ان، احتمال اینکه یک واحد مسکونی در طول بازپرداخت وام 30ساله‎اش با احتمال آبگرفتگی و سیل‌زدگی روبه‌رو شود 26درصد است. این در حالی است که بنا بر اعلام موسسه تحقیقاتی رند، به‌دلیل وقوع سیل‌های مکرر هزینه‌ بیمه سیل در نیویورک به‌طور سرسام‌آوری در حال افزایش است و این روند احتمالا برخی از صاحبخانه‌ها و صاحبان کسب‌وکارها را مجبور خواهد کرد که با وجود تشدید خطرات، قید بیمه کردن واحدهای مسکونی یا مراکز تجاری و اداری خود را بزنند؛ امری که در صورت وقوع فاجعه فشار مضاعفی را به شهروندان وارد خواهد کرد.

5میلیون دلار متوسط خسارت هر سیل

سال‌هاست که هراس از وقوع سیل به کابوسی همیشگی در نیویورک تبدیل شده است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که توفان سندی در سال 2012 در نیویورک تقریبا 60 میلیارد دلار خسارت به بار آورده که 8 میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از افزایش سطح آب دریا بوده است. همچنین تحقیقات دانشگاه بوفالوی آمریکا حاکی از آن است که متوسط هزینه هر واقعه سیل در ایالت نیویورک ​​5.09 میلیون دلار است. در همین حال وب‌سایت آماری «استاتیستا» نیز گزارش داده که هزینه تعمیر آسیب‌ها یا جایگزینی ساختمان‌های در معرض خطر سیل در منطقه مرکزی شهر نیویورک در سال 2022 بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است.

خسارت اقتصادی سیل در آمریکا

بنا بر آمارهای اعلام شده، آمریکا در سال‌های 1970 و 2021 میلادی حدود 46درصد از زیان‌های اقتصادی گزارش‌شده در سرتاسر جهان به‌دلیل بلایای آب‌وهوایی را به خود اختصاص داده است، فجایعی که سیل در صدر آن‌ها قرار دارد. بر اساس گزارش مرکز ملی اطلاعات محیطی (NCEI)، آمریکا از سال 1980 تاکنون 371 فاجعه طبیعی را متحمل شده است که خسارت کلی هر یک از فجایع از یک میلیارد دلار تا 20میلیارد دلار متغیر بوده است. به‌عنوان مثال، مطالعات موسسه فرست استریت فوندیشن حاکی از آن است که در سال 2022 آمریکا به‌دلیل وقوع سیل بیش از 13.5میلیارد دلار خسارت محتمل شده است. همچنین تنها در ژانویه سال 2023 مجموع خسارات اقتصادی ناشی از سیل در ایالت کالیفرنیا 5 تا 7 میلیارد دلار برآورده شده است که خسارت به زیرساخت‌ها را هم باید به آن اضافه کرد. در جولای 2023 نیز باران‌های بی‌سابقه از نیوجرسی تا ورمونت 3 تا 5 میلیارد دلار خسارت مستقیم و همچنین خسارت گسترده زیرساختی به بار آورد.