همشهری آنلاین- مرضیه ثمرهحسینی: محمدرضا بحیرائی، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراوردههای بهداشتی، آرایشی و عطریات در دومین نشست تولید بدون کارخانه محصولات آرایشی و بهداشتی با انتقاد از نگاهی که به صنعت آرایشی و بهداشتی میشود، گفت: این صنعت، لوکس و فانتزی تصور میشود در حالی که رسالت آن، پیشگیری از درمان و بیماریهاست بنابراین اگر این صنعت کارش را خوب انجام دهد مصرف دارو پایین میآید و اگر دچار اشکال شود برای دولت و سازمان غذا و دارو هزینه خواهد داشت.
بحیرائی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پر از محصولات فیک و قاچاق است و این موضوع سلامت و بهداشت جامعه را هدف قرار داده به طوری که طبق اسلایدهایی که ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا مشاهده کردیم خیلی از مصرفکنندگان لوازم آرایشی فیک و قاچاق، کور شدهاند چون در حال حاضر، فقط ۲ کارخانه در جهان مشغول تولید محصولاتی مانند مداد چشم است و در ایران، به دلیل ممنوعیت واردات، حجم کالای فیک در این بخش بسیار بالاست.
نایب رئیس اول مجمع واردکنندگان کشور در ادامه با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان در داخل بیان کرد: بعد از انقلاب، ما در ایران شاید در برندهای آرایشی و بهداشتی ۲۰ مورد بیشتر نداشتیم اما امروز بالای ۱۰ هزار برند داریم. درواقع، بعد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور، واردکنندگان بیکار ننشستند و به سمت تولید آمدند به طوری که امروز این صنعت خیلی رونق دارد و افراد زیادی در این بخش مشغول فعالیت شدهاند.
عضو هیات مدیره فدراسیون سلامت افزود: در حال حاضر تا حدود زیادی تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران اتفاق افتاده و کمبودها جبران شده است اما در کنار تولید باید واردات هم انجام شود درواقع ما معتقدیم وقتی صنعت جان میگیرد که واردات مکمل تولید باشد و رقابت وجود داشته باشد و همانطور که اشاره کردیم در محصولاتی مانند محصولات آرایش چشم، ما نیازمند واردات هستیم و تولید آن به صرفه نیست.
بحیرائی در ادامه در پاسخ به این سوال که مردم کالای فیک و اصل را چگونه شناسایی کنند؟ گفت: توصیه ما به مردم این است که در لوازم آرایشی و بهداشتی چیزی به عنوان جنس درجه یک و درجه دو وجود ندارد و از هر برند فقط یک جنس موجود است. همچنین، از مردم میخواهیم که امروز که اینترنت در دسترس آنهاست محصول مدنظر خود را با برندهای اصلی چک کنند و پیشنهادمان این است که محصولی را استفاده کنند که تحت نظارت سازمان غذا و داروی ایران است.
وی در پاسخ به این سوال همشهری آنلاین که در حال حاضر معتبرترین مراکز برای خرید لوازم آرایش و بهداشتی کجاست؟ گفت: در حال حاضر جایی که صددرصد تحت نظارت سازمان غذا و داروست، داروخانههاست و خرید از داروخانه هم به درمان کشور کمک میکند چون بنگاهی است که در زمینه توزیع دارو فعال است و به اقتصاد آنجا کمک شود و هم قیمتها مشخص است و امکان افزایش قمیت وجود ندارد البته این به معنای آن نیست که مراکز غیر داروخانه صددرصد اشکال دارند اما ما اطمینان داریم که داروخانه صددرصد تحت کنترل سازمان غذا و داروست.
محصولات ایرانی کیفیت بسیار خوبی دارند
حمیدرضا بنایی، تولیدکننده صنعت آرایشی و بهداشتی نیز در این نشست با بیان اینکه تولیدات ما بعد از سال ۱۳۹۵ روند کاملا متمایزی به خود گرفت، گفت: در حال حاضر تولیدات ایران در صنعت عطر و آرایشی و بهداشتی بسیار خوب است و خیلی از مردم از خرید آن راضی هستند به نحوی که ما محصولاتی تولید میکنیم که در کشورهای اروپایی در حال تولید است و سایتهای معتبر مجازی خواهان عرضه محصولات ما هستند.
بنایی ادامه داد: اما در این میان چند مسئله وجود دارد که باید رفع شود. نخست، ممنوعیت واردات مواد بالک (مواد آماده آرایشی) است چرا که خیلی از برندها دوست دارند وارد ایران شوند اما نمیخواهند فرمولاسیون خود را برای تولید در اختیار شرکتهای ایرانی قرار دهند ولی به صورت بالک حاضرند وارد شوند و به این صورت قسمتی از صنعت ما شوند که این کار در اشتغالزایی و افزایش رقابت بین تولیدکنندگان موثر خواهد بود.
این تولیدکننده افزود: مسئله دوم این است که ما در صنعت بستهبندی در ایران پیشرفت زیادی نکردهایم و برای مثال، امروز نمیتوانیم شیشه عطر بسازیم، برای همین از مسئولین وزارت صمت درخواست داریم که حداقل در قسمت بستهبندی به ما کمک کنند تا بتوانیم اجناس و دستگاههای بهتری وارد ایران کنیم تا این صنعت رونق بگیرد.
بنایی ادامه داد: مسئله سوم اینکه به خاطر تحریمها، خیلی از برندها حاضر نیستند حتی برای مواد اولیه و بستهبندی با ما کار کنند اما با وجود این موانع، ما با سختی و رایزنی بسیار توانستهایم با برخی از شرکتهای خارج از ایران این مسائل را حل کنیم. در اینجا درخواستمان از مسئولان بخش تولید این است که حمایت بیشتری از تولیدکننده کنند و دست از خودتحریمی و بوروکراسی در بخشهای تولیدی بردارند تا تولیدکنندگان انگیزه لازم برای ادامه تولید و نوآوری داشته باشند وگرنه شاهد خروج بیشتر بزرگان این صنعت از کشور خواهیم بود.
این عضو انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی و آرایشی و عطریات کشور در ادامه با بیان اینکه بیش از ۶ میلیارد دلار (حدود ۷۰ همت به جز شوینده ها) حجم مالی بازار آرایشی و بهداشتی است که ۲ میلیارد دلار و ۱۰۰ میلیون دلار آن کالای قاچاق است، گفت: حدود ۱۰ همت هم صادرات محصولات تولید ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق، تاجیکستان، افغانستان و حتی روسیه صورت میگیرد که بیشترین حجم صادرات به کشور روسیه است.
بنایی با هشدار نسبت به کالاهای فیک در بازار گفت: همانطور که اشاره شد بعد از ممنوعیت واردات، ما هم در عطر و هم در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق بالایی داریم که اغلب آن تقلبی است چون ما نمایندگی خیلی از این برندها را داشتهایم و وقتی قیمت اجناس موجود در بازار از قیمت کارخانه هم پایینتر است این موضوع دال بر قاچاق و فیک بودن آن دارد. برای مثال، قیمت خرید کارخانه یک ریمل از یک برند خوب خارجی در خارج از کشور ۳ یورو معادل ۱۸۰ هزار تومان است اما در بازار تهران فقط ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد که با مقایسه قیمتی متوجه میشوید این کالا صددرصد فیک یا تاریخگذشته و یا دزدی است برای همین از مردم میخواهیم در مورد محصولاتی که مصرف میکنند دقت کافی داشته باشند.
پیمان واعظزاده عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فراوردههای بهداشتی و آرایشی و عطریات کشور نیز در ادامه نشست گفت: در حال حاضر حدود ۸ هزار پروانه در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی صادر شده است که از این تعداد ۵۰۰ پروانه فعال است و ما در انجمن به دنبال این هستیم که پروانههای غیرفعال را فعال کنیم تا با استفاده از ظرفیت کارخانههای خالی به سمت تولید بروند.