تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹

همشهری آنلاین: مقامات اسپانیایی اعلام کردند: پلیس فرانسه مردی را دستگیر کرده که ظن آن می‌رود فرمانده نظامی اتا است.

به گزارش الجزیره، یوردان مارتیتگی و دو عنصر دیگر مظنون به عضویت در اتا روز شنبه 18 اوریل در پی انجام یک عملیات مشترک میان پلیس فرانسه و اسپانیا در جنوب شرقی فرانسه دستگیر شدند.

میشله الیو ماری وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس فرانسه سه فرد مظنون به عضویت در اتا را در مونتاوریو واقع در منطقه پیرینه شرقی که با اسپانیا هم مرز است، بازداشت کرده است.

گای هدگکوئه سردبیر بخش انگلیسی روزنامه ال پائیس گفت: بسیاری از تحلیل گران مسائل ایالت باسک، مارتیتگی را به عنوان ارشدترین عضو اتا می‌شناسند.

او افزود: اکنون به نظر می‌رسد که اتا واقعا دچار مشکل شده باشد. سران ارشد این گروه تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و تعدادی از آن ها در جریان همکاری مشترک پلیس اسپانیا و فرانسه دستگیر شده‌اند.

مارتیتگی از ماه ژوئیه، زمانی که پلیس اسپانیا عملیات خود را علیه واحد اصلی حمله اتا موسوم به سلول ویسکایا  آغاز کرد، متورای شده بود.

سلول ویسکایا متهم به انجام حملات زیادی علیه پاسگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی در اسپانیا است.

تروریست‌ها در مسیر زندان

حزب سوسیالیست اسپانیا روز شنبه 18 آوریل در بیانیه‌ای از دستگیری‌ فرمانده اتا در فرانسه استقبال کرد.

این حزب نیرو‌های امنیتی اسپانیا و فرانسه را به دلیل همکاری عمیق و بی وقفه خود جهت خاتمه دادن به تروریسم درون و خارج از مرز‌های اسپانیا مورد تمجید قرار داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: تروریست‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که با این اقدامات تنها یک مسیر پیش رو دارند و آن هم مسیر زندان است.

اتا متهم است که در عملیات خود طی چهار دهه اخیر که به منظور استقلال ایالت باسک از اسپانیا صورت گرفته 825 نفر را به قتل رسانده است.