همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد در جشنواره حضرت علی اکبر(ع) در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و لزوم حضور جوانان در عرصه‌های مختلف سخن گفت.

به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد در جشنواره حضرت علی اکبر(ع) با انتقاد از زورگویی برخی قدرت‌های بزرگ گفت: این قدرت‌ها با زورگویی و با فشار نظامی خواسته‌های خود را بر دیگر انسان‌ها تحمیل کرده‌اند و در عرض یک قرن سه برابر کل تاریخ بشر آدم کشته‌اند اما این دوران به پایان رسیده و دوران جدیدی در حال شکوفایی است.

احمدی نژاد افزود: در این دوران حقیقت، کرامت و استعدادهای الهی انسان ظهور می‌یابد. باید زندگی متعالی، پرنشاط و شکوفا در جامعه بشری حاکم شود. دوران سیاهی به پایان رسیده است و باید دوران روشن حاکمیت محبت و برادری، یکتاپرستی و عشق در جهان آغاز شود و دورانی حاکم شود که همه استعدادهای انسان شکوفا شود، بشریت هنوز از انسانیت خود بهره‌ای نبرده است، استعدادهایی که خداوند در انسان قرارداده هنوز شکوفا نشده است. خدا همه عالم را در تسخیر انسان قرار داده است و هنوز کسی لذت تسخیر عالم را نچشیده است. بشریت تازه به اینجا رسیده است که وقتی سفینه‌ای را به کرات دیگر می‌فرستد ماه‌ها طول می‌کشد، ما تازه به سلول‌های بنیادین و نانوتکنولوژی رسیده‌ایم و فکر می کنیم که عالم را تصاحب کرده‌ایم اما چنین نیست. انسان هنوز مزه انسان کامل و لذت خدایی زیستن را نچشیده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز دنیای جدیدی آغاز می‌شود که نقش‌آفرین اصلی آن ملت ایران است و در کانون ملت ایران نقطه محوری جوانان هستند که به دنبال برپایی دورانی زیبا می‌باشند. اگر دورترین نقطه هدف را ترسیم کنیم تمام موانع هموار، عبور از پیچ‌های خطرناک راحت و سرعت نیز چند برابر می‌شود.

وی با بیان این‌که " بیان فهرست افتخارات جوانان ایرانی از جمله در عرصه ورزش خود چند ساعت طول می‌کشد" خطاب به جوانان گفت: قدر جوانی خود را بدانید؛ چه بسیار جوان‌ها که در دوران تاریک به دنیا آمده‌اند و آرزوهای خود را با خود بردند و هیچ زیبایی و روشنایی را ندیدند. شما در آستانه طلوع خورشید هستید و باید قدر بدانید، البته موانع و مشکلاتی هست، اما انسان‌های بزرگ همواره از دل سختی‌ها بیرون می آیند. فرصت برای پیشرفت جوانان در همه عرصه‌ها مهیاست.

رئیس‌جمهور در ادامه به ابتدای فعالیت دولت و پرونده هسته‌‌ای ایران اشاره کرد و گفت: در ابتدا که ما آمدیم در عرصه هسته‌‌ای حتی تجهیزات ابتدایی‌ هم قفل کرده بودند. برخی به من می‌گفتند وقتی ما در این عرصه علم و فناوری نداریم برای چه هزینه کنیم. حتی وقتی اولین زنجیره را راه انداختیم برخی در جلسات به من می‌گفتند آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟ اما من ایمان داشتم که جوانان ما بالاترین فناوری‌ها را نیز به دست می‌آورند.

وی افزود: امروز هم اگر از دست ما عصبانی هستند به خاطر این است که ملت ما خارج از اراده آن‌ها این قله‌ها را فتح کرده است، والا آن‌ها از بمب نمی‌ترسند. اتفاقا از خدا می‌خواهند که ایران بمب اتمی داشته باشد تا بهانه به دست آن‌ها بیفتد.

وی هم‌چنین با اشاره به پرتاب ماهواره امید گفت: در آن زمان برخی می‌گفتند که نمی‌شود، اما ما به جوانان اعتماد کردیم واین اتفاق افتاد و ماهواره را با موفقیت در مدار قرار دادیم. موفقیت‌های ما در این عرصه‌ها برای ملت‌های جهان خوشحال کننده است حتی در برخی از جاها با شنیدن پرتاب ماهواره شیرینی پخش کردند.آن‌ها این موفقیت‌های ملت ایران را موفقیت‌های خودشان می‌دانستند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر استعداد و پاکی جوانان ایرانی گفت: من خیلی از فرهنگ‌ها را دیده‌ام و در سفرهای خود به میان مردم رفته‌ و با آن‌ها صحبت کرده‌ام، اما به جرات می‌گویم که جوانان امروز ایران پاکترین، بهترین و زیباترین جوانان هستند. من دیده‌ام بعضی از جوانان که در سنگین‌ترین فشارهای زندگی هستند اما وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم می‌فهمیم که یک انسان بزرگ آرمانی و پاک و شجاع است.

وی با تاکید بر میدان دادن به جوانان خاطرنشان کرد: رهبر عزیز ما بالاترین احترام‌ها را به جوانان می‌گذارد؛ نباید در ایران کسی پیدا شود که فکر کند قیم جوانان است و خود را به آن‌ها تحمیل کند. جوانان ما در 30 سال گذشته سخت‌ترین صحنه‌ها را در کشور اداره کرده‌اند. یک جوان 20 ساله پیچیده‌ترین عملیات در دوران جنگ اداره کرد و به موفقیت رساند. ما نباید بگوییم که در جنگ 18 ساله‌ها و 15 ساله‌ها وارد عرصه شوند و حالا که عرصه سیاست‌ورزی است بگوییم جوانان در رده‌های دوم وسوم قرار دارند، این یک ظلم بزرگ به ملت و کشور ایران است.

وی تاکید کرد: باور من این است که یکی از عرصه‌هایی که اگر جوانان وارد شوند شور و نشاط ایجاد می‌کنند، عرصه سیاسی است. آن‌ها با ورود به این عرصه آرمان‌ها را می‌آورند و اگر رقابتی اتفاق بیفتد، سیاسیون را مجبور به رفتن به سمت آرمان‌ها می کنند و سیاسیون نیز حرف از ارزش‌ها، کرامت انسانی و حقوق ملت به زبان می‌آورند. خدا نیاورد روزی که جوانان ما از عرصه های مختلف کشور دور شوند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افزایش سن رای‌دهندگان گفت: سال‌های طولانی بود که جوانان 15 ساله ما مثل انسان‌های 40ساله رای می‌دادند و در حق تعیین سرنوشت خود سهم داشتند، اما نمی‌دانم چطور شد و با چه توجیحی سن رای از 15 به 18 سال رسید. شاید می‌خواستند از برخی کشورها تقلید کنند که سیستم لیبرالی دارند، لیبرالیسم یعنی کنار گذاشتن مردم و اختیار دادن به چند حزب که با دغل‌کاری می‌خواهند به قدرت برسند. حتی در برخی از این کشورها سن رای 21 سال است، آن‌ها نمی‌خواهند جوانان تاثیرگذار باشند اما در کشور ما همه امور در دست جوانان است. حتی برخی در ایران معتقدند که خانم‌ها می‌توانند زودتر از 15 سال حق رای داشته باشند.

وی گفت: همه کسانی که دل‌شان برای کشور می‌سوزد باید عرصه را برای فعالیت سیاسی و اقتصادی جوانان باز کنند و من یقین دارم که اگر جوانان میدان‌دار عرصه‌های سیاسی شوند، هیچ‌گاه ملت ما سرسوزنی از حق خود عقب نخواهد نشست. حتی در دوره جنگ نیز وقتی جوانان میدان‌دار شدند حتی یک سانتی‌متر از خاک کشورمان در دست دشمن نماند و اگر برخی از سیاستمداران حرفه‌ای پشت جوانان ما را خالی نمی‌کردند جوانان به دست خود صدام را گوشت‌مالی می‌کردند.

وی گفت: این موانع پیش روی جوانان در کشور ماست اما باید تلاش کنیم که برطرف شود. ما همگی مثل یک خانواده هستیم و باید دست به دست هم بدهیم و کشور را بسازیم با وجود جوانان ایرانی معتقدم افق آینده روشن است.

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود در این مراسم نیز گفت: ما هرچه از جوان‌های سرزمین‌مان بگوییم کم گفته‌ایم، من در عمر کوتاه خود هر صحنه و حادثه و هر فراز و نشیب و هر قله افتخار و عزتی که برای ملت ایران مشاهده کردم، نقش اول در آن متعلق به جوانان بود.

وی افزود: ایران به فضل الهی در همه عرصه‌ها در حال حرکت شتابان به سمت قله‌های پیشرفت و عزت است. ایران پرچمدار عدالت و صلح و محبت در جهان است و یک دژ مستحکم و تسخیرناپذیر برای صیانت از ارزش‌های انسانی و الهی است و یک قدرت بزرگ است که در همه عرصه‌ها در حال پیشرفت است. در هر نقطه ‌ی از ایران که وارد می‌شویم جوانان پرشور، مومن و خلاق را می‌بینید که با انگیزه بسیار بالا و همت بلند در حال فعالیت‌اند و ملت ایران را به سوی افق‌های روشن پیش می‌برد.

وی به مراسم جشنواره علی‌اکبر(ع) اشاره کرد و با بیان این‌که "در این مراسم جوانان موفق در عرصه‌های مختلف را دیدیم که حرف اول را در همه عرصه‌ها می‌زنند" ادامه داد: ایران امروز میدان تلاش و خلاقیت و افتخارآفرینی جوانان است. جشنواره علی اکبر(ع) یک نماد و نشانه است و یک خط راهنما و معیار است برای معرفی جوانان موفق ایرانی به تمام دنیا. آقای علی اکبری رییس سازمان ملی جوانان امروز می گفتند که از میان جوانان موفق ایرانی انتخاب کردن 990 نفر و از میان آن‌ها انتخاب 33 نفر برای جشنواره امروز کار بسیار مشکلی بود و من این را می فهمم. سخت است که از میان 20 میلیون جوان موفق ایرانی این تعداد را جدا کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی عصاره فضیلت، تلاش و مجاهدت هستند. من از آقای علی‌اکبری درخواست می‌کنم که برای هدیه دادن به این جوانان به چیزهایی که امروز به آن‌ها داده‌اند بسنده نکنند. به حاج آقای محمدی (حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری) هم عرض می‌کنم که از طرف آقا هدیه‌ای به این جوانان بدهند؛ چراکه هرچه به این جوانان هدیه بدهیم در برابر پاکی، زلالی و همت آنان کم است. مقام معظم رهبری هم همواره عرض ارادت خود به جوان‌ها را اعلام کرده‌اند. برازندگی جوانان ما را هرکس که می‌بیند افتخار می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جوانان هر جا که باشند فضای آرمانی ایجاد می‌کنند و در این فضاست که می‌توان رشد کرد. هرچه آرمان‌ها بالاتر باشد فضای پرواز بیشتر است. آن‌هایی که زندگی خود را وقف اهداف دم‌دستی می‌کنند خود را زندانی کرد‌ اند و استعدادهای الهی‌شان در بند است. دستاوردهای بشر همه مرهون همت‌های بلند کسانی است که آرمان های متعالی را وجه همت خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر من بزرگترین خسارت برای یک انسان آن است که ذره‌ای از بالاترین قله آرمانی پایین بیاید و نقاط پایین‌تر از کمال انسانی و رسیدن به خدا را هدف خود قرار دهد. خدا هیچ محدودیتی را برای حرکت کمالی انسان قرار نداده است و اگر ویژگی‌های جوانی نبود جامعه بشری حرکتی به سوی کمال انجام نمی‌داد، ما نیازمند شناخت آرمان‌های بلند و پافشاری برای تحقق آن‌ها هستیم.

احمدی‌نژاد گفت: امروز کشور در اختیار جوانان است و همه عرصه‌ها میدان تلاش و ابتکار و خلاقیت آنان است و اگر بنا باشد ملتی را متوقف کنند سرمایه گذاری روی جوانان آن ملت را متوقف می‌کنند.

وی اظهار کرد: جهان امروز در آستانه یک پیچ تند و نقطه عطف است. دورانی از زندگی بشر به پایان رسیده و دوره جدیدی آغاز شده است. دوره‌ای پرتنش و پر مشکل از حاکمیت اندیشه محدود مادی که سنگین‌ترین و سخت‌ترین مشکلات و آسیب‌ها را به جامعه انسانی وارد کرد، به پایان خود نزدیک می‌شود. حاکمیتی که کرامت انسانی را مورد هجوم قرار داد و صدها میلیون نفر را کشت و به بردگی گرفت و تحقیر کرد، تبعیض و ظلم و تجاوز به بخش های بزرگی از جهان تحمیل کرد و کدورت و دشمنی را در بسیاری از نقاط جهان ایجاد کرد، این اندیشه بسیاری از استعدادها را کشت و بسیاری از شخصیت‌ها را در هم شکست و بسیاری از امیدها را ناامید کرد.

رئیس‌جمهور پیش از سخنانش به تعدادی از جوانان برگزیده و هم‌چنین خانواده‌های برخی از سرداران شهید لوح یادبود هدیه داد.