تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

چرا سهمیه بنزین جانبازان را قطع کردید ؟ سهمیه بنزین جانبازان جبران عدم امکان استفاده آنان از حمل و نقل عمومی است ‌.

یکی از ایثارگران با ارسال پیامی به همشهری آنلاین نوشت:

چرا سهمیه بنزین جانبازان را قطع کردید ؟ سهمیه بنزین جانبازان جبران عدم امکان استفاده آنان از حمل و نقل عمومی است ‌.


اکثر جانبازانی که از سهمیه بنزین برخوردار بودند قادر نیستند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند . این یک کارِ کارشناسیِ منطبق با استانداردهای جهانی است . در آذرماه سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت را به تصویب رساند .‎‎ برابر تبصره ۱ ماده واحده این قانون سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امورایثارگران به عنوان مراجع کنوانسیون ملی موضوع  ماده ۳۳ ( موضوع نظارت و اجرای ملی ) تعیین شدند  تا با هماهنگی یکدیگر به اجرای مفاد کنوانسیون اقدام کنند .
هدف کنوانسیون ارتقاء ، حمایت و تضمین بهره مندی برابر و کامل افراد دارای معلولیت از کلیه حقوق و رفع موانع است تا در تعامل با موانع گوناگون ، مشارکت کامل و مؤثر آنان در شرایط برابر با دیگران در جامعه متوقف نگردد. تا قبل از سال ۱۳۸۶ هیئت وزیران و پس از آن  اختیارات هیئت وزیران در امور مربوط به حمل و نقل و سوخت و اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به کارگروه « توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت»  واگذار شد .
این کار گروه هر زمان موضوع سهمیه بندی بنزین در  دستور کار قرار می گرفت ، نسبت به تعیین سهمیه جانبازان اقدام می کرد . برابر آخرین مصوبه این کار گروه مقرر  شد  جانبازان ۷۰ درصد ویژه ماهیانه ۲۷۰ هزار تومان اعتبار معادل تفاوت قیمت ۱۸۰ لیتر بنزین  و سایر جانبازان ۷۰ درصد ماهیانه ۲۲۵ هزار تومان اعتبار معادل تفاوت قیمت ۱۵۰ لیتر بنزین و همچنین جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد ماهیانه ۱۸۰ هزار تومان اعتبار معادل تفاوت قیمت ۱۲۰ لیتر بنزین سهمیه سوخت دریافت  کنند. ضمنا"مقرر شد برای تعدادی از فرزندان شهدا و جانبازان بین ۲۵ تا ۴۹ درصدی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد دارای ضایعات جسمی و حرکتی هستند و توانایی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را ندارند ماهیانه ۱۳۵ هزار تومان اعتبار معادل تفاوت قیمت ۹۰ لیتر بنزین سهمیه سوخت درنظر گرفته شود . البته این مصوبه با تاخیر و پس از حذف عده ای از مشمولین آن  و محدود کردن سهمیه به کمتر از مصوبه ، اعمال شد . 
این سهمیه  تا پایان سال گذشته اقدام و از ابتدای سالجاری حذف شده است  و متولیان امر در وزارت نفت و بنیاد شهید و امور ایثارگران پاسخ روشنی برای قطع سهمیه ندارند .
در نهم مهرماه  نمایندگان مجلس  به «اوجی» وزیر نفت و «رئیسی» رئیس جمهور درباره سهمیه بنزین و بهبود خدمت رسانی به جانبازان و ایثارگران تذکر دادند . با گذشت ۷ ماه از قطع سهمیه بنزین جانبازان انتظار می رود پیگیری های نمایندگان مجلس و بنیاد شهید و امور ایثارگران جدی تر از گذشته ادامه و این حق طبیعی جانبازان مجددا" احیا شود .