تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۶

اسدالله افلاکی: گروه شهری: «از ماه آینده با هر گونه تخلف در ساخت‌و‌ساخت اعم از تجاوز به حریم ساخت و ساز در ارتفاعات بالای 1800 متر، حذف پارکینگ، تغییر کاربری و ساخت و ساز بدون مجوز از سوی بساز‌و بفروش‌ها، ارگان‌ها، خرده دلال‌ها، افراد ذی‌نفوذ و توده مردم برخورد جدی خواهد شد.»

این خبری بود که در روز 30 مهرماه گذشته با عنوان «ساخت و سازهای بالای 1800 متر ماه آینده تخریب می‌شود» در صفحه اول روزنامه همشهری به چاپ رسید.
خبری که برای نخستین بار قاطعیت مسئولان شهری برای قلع‌و‌قمع ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه ساخت و سازهای بالای 1800 متر شهر تهران  را نشان می‌داد. در این خبر مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 با اعلام این که 305 هزار پرونده تخلف ساختمانی وجود دارد تاکید کرده بود که این ساخت و سازها در هر مرحله‌ای که  باشد با حمایت و هماهنگی قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری قلع‌و‌قمع خواهد شد.
در پی اعلام این خبر، بسیاری از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه تشکل‌های زیست‌محیطی از این تصمیم بخردانه شهردار تهران که باعث حفظ و صیانت از حریم شهر به ویژه در کوهپایه‌های شمال تهران می‌شد، حمایت کردند. بر همین اساس شبکه سازمان‌های غیردولتی زیست‌محیطی و توسعه پایدار تهران، طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه از دستور ایشان مبنی بر لغو حکم الزام شهرداری تهران به تمدید پروانه ساخت یک برج 23 طبقه در ارتفاع بالای 1800 متر منطقه 1 حمایت کرد. همچنین این شبکه زیست‌محیطی از تصمیم و عزم شهرداری تهران مبنی بر تخریب ساختمان‌های بنا شده در ارتفاعات غیرمجاز حمایت کرده و خواستار نظارت عالیه دستگاه قضایی برای جلوگیری از هر گونه تخلف زیست‌محیطی شده است.
تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی با تاکید بر این که گرفتن جریمه از سازندگان بناهای غیرمجاز کارساز نبوده و نه تنها مانع از فعالیت آنها نمی شود بلکه افزایش واحدهای ساخته شده و تشویق متخلفان را در پی دارد از شهرداری خواسته‌اند با جدیت و عزم راسخ با متخلفان برخورد کند.برخی از تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی که تاکنون از عزم و اراده شهرداری تهران برای برخورد قاطع با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز به ویژه در ارتفاعات بالای 1800 متر در شمال تهران حمایت کرده‌اند عبارتند از: شبکه سازمان‌های غیردولتی زیست محیطی و توسعه پایدار تهران، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست، جامعه جنگل‌بانی ایران، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، گروه و‌کلای سبز، گروه طراحی محیط‌زیست، انجمن کوه‌نوردان ایران و جبهه سبز ایران.