همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: طوفان الاقصی اسرائیل را مجبور به اعلان وضعیتی جنگی کرده، اعلانی که در ۵۰ سال گذشته (پس از جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ میلادی) بی سابقه است؛ اتفاقی که ریچارد هِشت، سخنگوی ارتش اسرائیل آن را ۱۱ سپتامبر این رژیم دانست.
با آغاز این طوفان اما رسانهها به سرعت وارد عمل شدند و پروپاگاندایی دیدنی به راه انداختند تا تعجب، غافلگیری و شکست صهیونیستها را زیر پرده مظلوم نمایی پنهان کنند. تا پیش از این، وقایع فلسطین در صحنه بین الملل، آنقدر بایکوت میشد که برخی سلبیریتیها شخصا وارد عمل میشدند اما این بار شکست اشغالگران آنقدر سنگین بود که پای رسانهها را به این میدان باز کنند و با ساخت اخبار و حتی شایعه پراکنی، تصویری کاذب از مظلومیت خود بسازند.
استفاده این بنگاههای باتجربه از تکنیکهایی که نوعی جنگ شناختی و روانی را در میان مخالفان و موافقان رژیم صهیونیستی راه انداخته، تکمیل کننده این نبرد خواهد بود؛ کاری که با انتشار روایتهای اغراق شده، جعلی، خرد و بعضا انگشت شمار پی گرفتهاند. با توجه به اهمیت این روند، ۵ نشریه مشهور و پرمخاطب جهان را در روزهای اول طوفان الاقصی بررسی کردهایم:
ساندی تایمز روزنامه معتبر و پرفروش انگلیسی که در میان روزنامههای این کشورجایگاه ویژهای داشته و تیراژی بیشتر از یک میلیون نسخه دارد، این روزها تیتر یک نسخه مکتوب و آنلاین خود را به این ماجرا اختصاص داده و با تکیه بر احساس غریزی تلاش برای زنده ماندن و تصویری که مادری نگران را نمایش می دهد از «فرار خانوادهها از قتل عام شدن» نوشته است. این تحریک احساسات مخاطب و برانگیختن عواطف خانوادگی و مادری یک روش قدیمی برای عوض کردن جای متجاوزان هفتاد و چند ساله این سرزمین مقدس است.
گاردین نشریه معتبر و منتقد انگلیسی که بیش از دو قرن قدمت دارد، یک به نعل و یکی به میخ زده تا هم وجه رسانهای خود را حفظ کند و هم موضع متحدانه خود با سیاست های رژیم اشغالگر قدس را در معرض خطر قرار ندهد. برای این کار از افزایش خشونت ها با افزایش تعداد کشته ها گفته و با یک کادر کوچک حاشیهای آمار شهادت فلسطینیان را هم اعلام کرده اما از پاسخ محکم اسرائیل به این حملات غیرمترقبه نوشته و به بمباران اطلاعاتی مخاطب در صفحه جلد خود متوسل شده است. گاردین هم احساسات مخاطب خود را با تعریف کردن داستان افرادی که عزیزانشان را گم کرده اند هدف قرار داده است.
فایننشال تایمز یکی از قدیمیترین، مهمترین و پرنفوذترین روزنامههای اقتصادی و سیاسی جهان که بهطور همزمان در ۲۳ شهر بزرگ دنیا منتشر میشود صفحه کرم رنگ و متفاوت خود را به تخریب روحیه فلسطینیان اختصاص داده و از آغاز جنگ بعد از حمله حماس گفته است. این نشریه تاثیرگذار با ارائه آمار کشته شدگان از جنگی طولانی و سرکوب کننده خبر داده و با تصویرسازی منفی ذهن مخاطب را تحت تاثیر پرویاگاندای خود قرار داده است.
سی ان ان نیز صفحه آنلاین خود را با اخبار این منطقه به روز کرده و با بمباران اطلاعاتی مخاطب او را از بررسی و تحلیل افکار باز داشته است و شاید در این بین اطلاعاتی غیر دقیق و حتی نادرست نیز منتشر کند. این غول رسانهای با استفاده از تصاویری که به جنگ احساسی دامن میزند زمینه ساز اقدامات بعدی رژیم صهیونیستی است و با انتشار اخباری از اسرا، خانوادههای نگران و افرادی که با کمک امدادگران اسرائیلی نجات یافتهاند عواطف مخاطب خود را به نفع هدف بلند اسرائیل در این جنگ که احتمالا استفاده از فشار حداکثری علیه فلسطینیان است آماده میکند.
نیویورک تایمز که در آغاز این رویداد نگران منافع آمریکا در منطقه شده بود و تلاشهای مذاکراتی رئیسجمهور آمریکا برای همسویی جدید در منطقه از طریق عادیسازی روابط را در خطر میدید نیز فورا به این پروپاگاندا ملحق شد و با تیترهای مهیج و راه انداختن جنگی احساسی مخاطب را با خود همسو کرده است. این در حالیست که دوستان آمریکایی اسرائیل در حال استفاده از تیترهایی هستند که هیمنه شکست خورده این رژیم را نیز ترمیم کنند و از جنگ بازپس گیری شهرهای ( که چند دهه است به اشغال آنها در آمدهاند! ) و حضور هزاران سرباز در نزدیکی مرز غزه خبر داده است.
این روند که برای شکستن روحیه مقاومت و آماده سازی جو ذهنی مردم جهان در پذیرش حملات بیرحمانه شکل گرفته، تنها یک پادزهر دارد و آن این است که باید با بیان حقایق موجود و روایت واقعیت سالها اشغال گری پاسخ داده شود؛ کاری که هر فرد در فضای مجازی خود قادر به انجام آن است تا خنثی کردن این پروپاگاندای خبری و زدودن غبار از واقعیت اشغالگری موثر شود.