تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۲

بیراه نیست اگر جهان امروز را جهان تبلیغ بدانیم؛ جهانی که در آن انبوه اطلاعات در شمایل‌های گوناگون کمر به جذب اندیشه آدمیان بسته است.

در این میان اما مطاع صالح و طالح نیز گاه به هم‌درآمیخته می‌شود و اینجا دیگر رسالت صالحان است تا رنگارنگی اندیشه‌های ضد‌دینی و ضد‌معنوی نتواند گوی بودن را از ایشان ببرد. یکی از دستامدهای اهل دین در این میان، کاربست خلاقیت در تبلیغ دینی است؛ امری که بسیار کم به آن توجه می‌شود. نوشتاری که در پی می‌آید گزارشی است در این باره که البته بخشی از آن برگرفته از اقتراحی است که گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر با اهل نظر در این مورد انجام داده است.

دکتر پرویز فارسیجانی، دبیر شورای معارف سیما از کارشناسان پاسخگو در این اقتراح بود. ایشان ابتدا درباره تبلیغ دینی گفتند: برای تبلیغ مؤثر باید به‌طور مستمر تبلیغات دینی دنیا را رصد کرد. شناخت میل و نیاز مخاطبان وظیفه جدی مبلغان دینی است تا به آخرین دستاوردها دست یافته و با همین دستاورد اثرگذار، پیام را به مخاطب برسانند.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: در تبلیغ دین و ارسال پیام به مخاطب 4 عامل مهم وجود دارد. این عوامل شامل ماهیت پیام تبلیغ، ابزار پیام، روش و شیوه‌های تبلیغ و خود مبلغ‌اند. اگر این 4 عامل بتواند مسیر را درست بپیماید در ارسال پیام به مخاطب اثرگذار خواهد بود که هدف اصلی تبلیغ نیز هدایت و ارشاد مخاطب است.

عمده‌ترین تأثیر نوآوری در شیوه و محتواست که بخشی هم به ابزار برمی‌گردد که اگر به‌خوبی با زمانه تطبیق یابد تأثیر تبلیغ را مضاعف می‌کند. اما اگر گفته شود که خلاقیت و نوآوری ضرورتی جدی در کل مقوله تبلیغ می‌تواند باشد باید مورد بررسی قرار گیرد.

فارسیجانی با اشاره به اینکه برخی مبلغان از خلاقیت در روش و متد به خوبی بهره‌مند می‌شوند و از ابزارهای نوین در این زمینه استفاده می‌کنند، یادآور شد: برخی مبلغان هم اعتقاد جدی به روش سنتی دارند که باید پژوهشگران و کارشناسان این مسئله را مورد بررسی قرار دهند. اما به‌نظر می‌رسد مبلغان به این مسئله دست یافته‌اند که چه زمان از ابزارهای سنتی و چه زمانی از ابزارهای نوین استفاده کنند.

اگر منظور از نوآوری، ابتکار و خلاقیت، ذوق و سلیقه باشد در بحث ابزارها کاملا ضرورت دارد که متناسب با شرایط استفاده شود. با این تعریف مبلغان ما به‌خوبی از این شیوه استفاده کرده‌اند و رشد خوبی در حوزه مبلغان دینی و تبلیغ اتفاق افتاده و برخی هم به این مسئله باید وقوف یابند و از آن استفاده کنند.

باید سعی کرد مبلغان را با ابزارها و شیوه‌های نوین دنیای امروز در زمینه تبلیغ دین آشنا کرد و آنها را با مصادیق و شیوه‌های مختلف از طریق رسانه‌ها، مراکز آموزشی، کتاب‌ها و رسانه مکتوب مطلع کرد تا بتوانند از خلاقیت و نوآوری در تبلیغات استفاده کنند.

باید متولیان اصلی مبلغین برای روزآمدکردن آنها تلاش کنند تا شیوه‌های نوین توسعه یابد.
دکتر فارسیجانی با اشاره به اینکه پژوهش‌های خوبی در حوزه آموزش برنامه‌سازان و مدیران سیما انجام گرفته تا از خلاقیت در رسانه استفاده کنند، اظهار داشت: باید به‌طور دائم تبلیغات دینی را در دنیا رصد کنیم و ببینیم چگونه می‌توان این شیوه‌ها و ابزارها را تقویت کرد.

زیرا مخاطبان ما دائما در حال تغییر هستند و شناخت ذائقه، میل و نیاز مخاطبان، وظیفه‌ای جدی برای مبلغان دینی است که باید به آخرین دستاوردها دست یافته و با همین دستاوردهای اثرگذار پیام را به مخاطب برسانند.