به گزارش همشهری آنلاین، سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در بازدید از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در نشستی با حضور مدیران این شرکت، آخرین وضعیت ناوگان را بررسی کرد. او در ابتدا گفت: حدود ۲۰۵۰دستگاه اتوبوس در تهران بهصورت روزانه فعال هستند و این تعداد ابتدای هر صبح از پارکینگ شرکت واحد خارج میشوند، اما بهدلیل فرسودگی ناوگان، تعداد آنها تا پایان شب کمتر میشود؛ بنابراین بهطور میانگین ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال روزانه وجود دارد و براساس گفتهها پیشبینی میشود تا پایان سال حدود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس از مجموع قراردادهای منعقد شده به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود.
- اورهال اتوبوسهای فرسوده
او افزود: تنها ۳۰۰دستگاه از اتوبوسها عمرشان کمتر از ۵سال است و مابقی ۱۰تا ۱۶سال دارند و به سن فرسودگی رسیدهاند؛ از اینرو امیدواریم با اورهال و خرید اتوبوسهای جدید هرچه سریعتر مشکلات ناوگان حل شود. براساس مصوبه شورا قرار بوده ۱۱۰۰دستگاه اتوبوس اورهال شود که تاکنون اورهال ۳۰۰دستگاه اتوبوس انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به مصوبه برسیم.
- فشار بهخودروسازان
تشکری هاشمی گفت: کارهای قانونی خرید اتوبوسها انجام شده و براساس برنامه اتوبوسهای دیزلی در موعد مقرر وارد ناوگان میشوند. برای تسریع در روند ورود اتوبوسها و رسیدن به عدد ۳هزار دستگاه اتوبوس فعال باید به خودروسازان فشار وارد کرد تا به تعهداتشان عمل کنند. همچنین شرکتهایی که اتوبوسها را تحویل میدهند موظف هستند اقدامات لازم درخصوص بازسازی یا اورهال اتوبوسها را انجام دهند، زیرا عدم ارائه خدمات پس از فروش هیچ توجیهی ندارد.
- خسارت سنگین در سایه فرار بلیت
رئی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: براساس آمار، روزانه ۷۰درصد فرار بلیت رخ میدهد. یعنی تراکنش بلیت انجام نمیشود و همین موضوع خسارتهای سنگینی به شرکت واحد وارد میکند. آنطور که مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی گفتهاند گویا با خرید تجهیزات این مشکل بهزودی حل میشود.