احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از بهبود کیفیت رشد اقتصاد خبر داد و اعلام کرد بر اساس روایت بانک مرکزی بخش نفت ایران در بهار امسال ۱۶.۴ درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۱۹.۱ درصد قد کشیده است. تازه‌ترین داده‌های آماری و گفته‌های سخنگوی اقتصاد ایران چه تصویری از اقتصاد ایران را نمایان می‌سازد؟

به گزارش همشهری، برآیند گفته‌های خاندوزی این است که سیاست‌های اقتصادی دولت باعث کاهش نرخ تورم در اثر حفظ ثبات ارزی، کنترل نقدینگی و چشم‌انداز مثبت اقتصاد هم در داخل و هم خارج شده این در حالی است که او می‌گوید: اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نرخ رشد نزدیک به صفر و تورم بالا داشت؛ لذا رفاه و قدرت خرید مردم مستمرا کاهش داشته است. وزیر اقتصاد با اذعان به اینکه نرخ‌های رشد اخیر کمتر از سوی مردم احساس می‌شود، تاکید کرد: در آینده شاهد افزایش قدرت خرید و احساس این رشد قدرت در معیشت مردم خواهیم بود.

وزیر اقتصاد درباره نرخ رشد اقتصادی تابستان سال گذشته گفت: صنایع ما در تیرماه، ۶.۷ و در مردادماه، ۹.۲ درصد رشد داشته است؛ لذا این شاخص‌های پیش‌نگر برای ما حاوی خبرهای خوب در تداوم نرخ رشد اقتصادی خواهد بود. خاندوزی یادآوری کرد: یکی از ویژگی‌های رشد اقتصادی ما در ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ این است که شاخص سرمایه‌گذاری رشد ۶.۷ درصدی داشته که نشان می‌دهد یک اتفاق تصادفی نیست که امیدواریم بلندمدت باشد. بر خلاف دهه ۹۰، پیش‌بینی نهادهای مالی نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی اکثر کشورها در سال جاری میلادی در مقایسه با سال ۲۰۲۲، کمتر خواهد بود و تا کمتر از ۲ درصد پیش‌بینی شده است.

منبع: روزنامه همشهری