همشهری آنلاین: نسل پیش از ما یا از زمان کودکی در بازار شاگردی کرده بودند و بعد در همان بازار حجره زده بودند، یا کسبوکار پدرانشان را ادامه داده بودند یا نهایتا در اداره یا سازمانی کارمند شده و تا زمان بازنشستگی هم در همان اداره مانده بودند. آدمها در گذشته بیشتر خانوادگی کار میکردند و پدر خانواده و پسرانش شغل سنتی اجدادشان را ادامه میدادند.
حالا اوضاع کمی فرق کرده و نسل جدید دیگر کاری بهکار شغل آبا و اجدادی ندارد و راه خودش را میرود. کسبوکارهای شخصی و کوچک این روزها حسابی رونق پیدا کرده و جوانها عمده فعالیتشان در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مربوط به کسبوکارشان است. کسبوکارهای کوچک علاوه بر مشاغل آنلاین، شامل مشاغل خانگی، فروشگاههای خردهفروشی، رستورانها و مشاغل خدماتی هم میشوند و برخلاف تصور، کسبوکارهای کوچک نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا میکنند. این نوع کسبوکارها منبع اشتغال برای افراد بسیاری هستند و میتوانند به توسعه اقتصادی و ایجاد رشد و رونق در جوامع کمک کنند. همچنین، کسبوکارهای کوچک امکان خلق نوآوری و تنوع در بازار را فراهم میکنند و میتوانند به تقویت رقابت و بهبود کیفیت خدمات و محصولات منجر شوند. به همین دلیل هم هست که امروز یعنی 11 اکتبر را با عنوان روز جهانی کسبوکارهای شخصی نامگذاری کردهاند.
اگر دوستان و فامیل برای حلکردن مشکلات کامپیوتر خود به شما مراجعه میکنند، شما میتوانید با این مهارتتان یک کسبوکار کوچک راه بیندازید. اگر برخی از تعمیرات پایه منزل را میتوانید انجام دهید، همین کار را میتوانید برای دیگران هم انجام دهید. اگر مهارت و استعدادی دارید که از آن برای انجام وظایف محل کار خود استفاده میکنید، شاید بتوانید خودتان به شکل جداگانه پروژه بگیرید و همان کار را انجام دهید و در نهایت آن را به کسبوکار شخصی تبدیل کنید. این روزها راهاندازی یک کسبوکار مختص خودتان با سرمایهای اندک، کار چندان سختی نیست؛ فقط کافی است مهارت و تجربه داشته باشید و جزیره کوچک خودتان را راه بیندازید.