استفاده از تمام محرکه های بصری که بر ناخودآگاه مخاطب اثر می‌گذارد و موجب افزایش فروش می‌شود، اصلی مهم در بازاریابی است که نباید از آن غافل شوید. در این محتوا به بررسی برخی از این محرکه ها می پردازیم.

زمانی که محصول شما در قفسه فروشگاه ها بین سیل عظیمی از محصولات قرار می گیرد، تنها بسته بندی آن است که می‌تواند با صدای بلند آن را معرفی کند و مشتریان را جذب کند؛ یک بسته بندی جذاب و اصولی که در آن روانشناسی بسته بندی و لیبل محصول رعایت شده است. اما منظور از روانشناسی طراحی برچسب محصول و بسته بندی چیست؟

تاریخچه طراحی بسته ‌بندی

تاریخچه بسته بندی به سال های دور و درازی برمیگردد. زمانی که انسان ها در غارها پناه می‌گرفتند و نوشیدنی و مواد غذایی را بسته بندی و جمع آوری می‌کردند. همین نیاز در انسان های اولیه بود که در نهایت منجر به بسته بندی محصولات شد. در ابتدا این امر با مواد طبیعی همچون چوب، برگ، صدف و... انجام می شد.

حدود 3000 هزار سال پیش بسته بندی شیشه ای در مصر ابداع شد و بعدها ظروف آهنی، کربنات و... هم وارد عرصه شدند. اما با گذشت زمان و روی کار آمدن دستگاه های مختلف، بسته بندی شکل پیشرفته تری به خود گرفت تا جایی که امروزه با متریال مختلف در اشکال گوناگون انجام می‌شود و بسته بندی به یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی تبدیل شده است.

عواملی بصری موثر در طراحی لیبل و بسته بندی

در طراحی لیبل و بسته بندی محصول، هیچ چیز به اندازه عوامل بصری نمی‌تواند روی ذهنیت مخاطبان اثر بگذارد. این عوامل بسیار زیاد هستند اما از مهم ترین آن ها که بیشترین تاثیر را دارند و جزء اصول طراحی بسته بندی به شمار می‌روند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصاویر: روی بسته بندی ها معمولا از تصاویر محصول یا نماد و عکس های مرتبط با آن استفاده می شود. این تصاویر باعث می شود تا مخاطب در نگاه اول بتواند محتویات درون بسته بندی را شناسایی کند. البته اگر از بسته بندی پنجره دار استفاده می کنید که محتویات داخل بسته مشخص است، می توانید از طرح های ظریف و نمادهای مرتبط با لوگو خودتان استفاده کنید.
  • رنگ ها: روانشناسی رنگ ها در بسته بندی شما قدرت بسیار زیادی دارد و نباید آن را دست کم بگیرید. به هیچ عنوان چشم بسته رنگ ها را انتخاب نکنید. رنگ ها تاثیر زیادی در ذهن مخاطب دارند. برای مثال: رنگ سفید القا کننده حس صداقت و پاکی است. رنگ سیاه ظاهری لوکس به بسته بندی می بخشد. رنگ سبز مملو از حس تعادل و شادابی است و همچنین نمادی از ثروت است. هر کدام از رنگ ها داستانی دارند که باید آن ها را بشناسید و متناسب با نوع محصول خود با یکدیگر ترکیب کنید.
  • فونت: فونت نوشته های شما روی بسته بندی، حکم لحن برند شما را دارد. پس باید فونتی انتخاب کنید که صراحت و جذابیت در آن به وضوح مشخص باشد. از طرفی با دیگر المان های تصویری موجود در بسته بندی سازگار بوده و به راحتی قابل خواندن باشد.
  • سایز: نوشته های روی بسته بندی نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. باید اطلاعات را دسته بندی کنید و سایز آنها را برحسب الویت از بزرگ به کوچک بچینید. نوشته روی بسته بندی نباید خیلی کوچک باشد که نتوان به راحتی آن ها را خواند.

تاثیر طراحی بسته بندی بر برندینگ و فروش محصول

طراحی بسته بندی منحصر به فرد و جذاب، مشتریان را به خود جلب می‌ کند و باعث شناسایی سریعتر محصول در بازار می ‌شود. این شناسایی و تمایز، به عنوان یک عامل کلیدی در ساخت برند، باعث افزایش فروش و رقابت ‌پذیری محصول شما خواهد شد. طراحی بسته بندی شامل عواملی است که به مشتریان نشان می ‌دهد که محصولی کارآمد، با کیفیت و قابل اطمینان خریداری می کنند. چگونگی طراحی، استفاده از رنگ ها، نوع جعبه یا پلاستیک های استفاده شده در بسته بندی، همه اینها به مشتریان نشان می دهد که برند توجه ویژه‌ ای به جزئیات و کیفیت دارد.

طراحی بسته بندی مناسب محصولات، به عنوان یک ابزار ارتباطی موثر با مشتریان عمل می‌ کند. طرح و شکل بسته بندی، پیام ‌های خاص را به مشتریان منتقل می ‌کند و احساسات و تجربه خرید را تقویت می ‌کند. در نتیجه، این تعامل باعث افزایش رضایت و وفاداری مشتریان شده و در نهایت فروش را افزایش می‌ دهد.

طراحی بسته بندی چطور بر تصمیم‌گیری و رفتار مشتریان تاثیر میگذارد؟

طراحی بسته بندی می ‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تصمیم ‌گیری و رفتار مشتریان داشته باشد. بسته بندی جذاب و زیبا مشتریان را به خود جلب می ‌کند و احساس کنشگرانه در آن ‌ها ایجاد می‌ کند. این جذابیت ممکن است باعث شود که مشتریان به صورت ناخودآگاه به سمت چیدمان بسته بندی محصول شما در قفسه فروشگاه بروند و آن را انتخاب کنند. طرح و علامت گذاری مناسب روی بسته بندی می ‌تواند به شناسایی و تشخیص برند کمک کند. طراحی بسته بندی ممکن است شامل نام و لوگوی برند، رنگ ‌ها و الگوهای خاص باشد که به مشتریان اطلاعات درباره برند را منتقل می ‌کند. این شناسایی به مشتریان کمک می‌ کند تا در تصمیم‌گیری خود درباره خرید پایبند باشند.

تغییرات طراحی بسته ‌بندی در دنیای دیجیتال

در دنیای دیجیتال، تغییرات طراحی بسته ‌بندی نقش مهمی در جذب مشتریان و افزایش فروش محصولات دارد. با پیشرفت فناوری و تغییر نگرش مصرف‌کنندگان به خرید و فروش آنلاین، طراحان بسته ‌بندی باید به تغییرات روز افزون درخواست ‌ها و نیازهای مشتریان پاسخ دهند. با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان در فضای دیجیتال با تعداد زیادی از محصولات مواجه هستند، بسته ‌بندی ‌های ساده و کاربرپسند حس خوب و قابل استفاده را به مصرف‌کننده منتقل می‌کند. با استفاده از تکنولوژی ‌های جدید، بسته ‌بندی ‌ها می‌توانند به صورت سه بعدی نمایش داده شوند. این روش به مصرف‌کننده امکان مشاهده دقیق ‌تر و واقعی ‌تر محصول را می ‌دهد. البته که طراحی سه بعدی موجب افزایش قیمت طراحی بسته بندی محصول شما خواهد شد.

روش های معرفی محصول در دنیای دیجیتال

امروزه بازاریابی جلوه ای متفاوت به خود گرفته و همچنان درحال تغییر و در واقع تکامل است و برندها فضاهای جدیدی را برای معرفی محصولات و خدمات خود تجربه می کنند. یکی از این روش ها ساخت موشن گرافیک در سبک های مختلف و با هدفی مشخص است که مخاطب را درگیر کرده و پیام مورد نظر را می‌گذارد و از اثرگذاری مناسبی هم برخوردار است.

مجموعه های صنعتی، نیروگاه ها و واحدهای تولیدی هم برای معرفی تجهیزات و فرآیندهای تولید و ارائه خدمات به سراغ سفارش ساخت فیلم صنعتی می‌روند. با استفاده از تکنیک های فیلمبرداری و صداگذاری مجموعه مورد نظر را به بهترین شکل معرفی و به صورت غیرمستقیم تبلیغ می‌کنند و مخاطب معمولا ارتباط بیشتری با این نوع تیزرهای تبلیغاتی صنعتی می‌گیرد.