پدیده گرد و غبار از چهارشنبه هفته گذشته (19 مهر) در برخی مناطق استان کرمان شروع شد و میزان غلظت آلایندگی‌ آن در روز جمعه به بالاترین حد خود رسید. چنانکه به دلیل بروز گرد و غبار، فعالیت مدارس سیرجان صبح شنبه 22 مهر با ۲ ساعت تاخیر آغاز شد. همچنین مدارس شهرستان جیرفت نیز تعطیل شد.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیر اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان در این باره به همشهری گفت: «به دلیل افزایش غلظت آلایندگی در هوا، مدارس دو شهرستان استان کرمان تعطیل شد.» حمید سالخورده ادامه داد: «البته این هم تصمیمی بود که ستاد مدیریت بحران سیرجان و جیرفت گرفتند تا سلامت دانش‌آموزان به خطر نیفتد.»

لغو پروازها

در عین حال، به دلیل کاهش شعاع دید 2 پرواز فرودگاه بین‌المللی کرمان با تاخیر انجام شد. به گفته مدیرکل فرودگاه های استان کرمان، پرواز ایرباس ۳۱۰ شرکت هواپیمایی ماهان به شماره پرواز ۱۰۵۳ که مقرر بود ساعت ۲۳:۴۰ جمعه 21 مهر از تهران به سمت کرمان پرواز کند، انجام نشد و ساعت ۹:۴۷ دقیقه صبح شنبه از فرودگاه مهرآباد به مقصد کرمان انجام شد. علی جزینی‌زاده عنوان کرد: «پرواز شماره ۱۱۲۴ کرمان - بغداد متاثر از پرواز 10:53 شامگاه جمعه که انجام‌ نشد نیز تاخیر داشت. این پروازها از مقصد تهران به کرمان و نیز از کرمان به مقصد بغداد بود.»

گرد و غبار تا پایان هفته

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان اعلام کرد پدیده گردوغبار امروز یکشنبه 23 مهر در کرمان ادامه دارد و تا دو روز آینده هوا ناسالم است. حمیده حبیبی گفت: «اکثر مناطق استان با گردوغبار درگیر هستند اما در شمال، غرب و شرق استان بویژه کهنوج تراکم بیشتری دارد.» مدیر اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان درباره شرایط برخی از مناطق این استان گفت:‌ «عصر شنبه از غلظت آلایندگی‌ها کاسته شد. البته در هفته جاری کرمان با ریزگردها مواجه است، اما غلظت آلایندگی‌ها مانند روز جمعه نخواهد بود و میزان آلایندگی‌ها کمتر خواهد شد.» اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمان اعلام کرد: «با توجه به شرایط جوی، افراد به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی از تردد در فضای باز در مدت زمان طولانی خودداری کنند و فعالیت ورزشی سنگین انجام ندهند.» به گفته مدیر اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان، در هفته جاری از شدت غلظت آلایندگی‌ها کاسته شده و در برخی مناطق استان به دلیل بارش باران وضعیت هوا سالم خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری