جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در هشتمین روز از درگیری میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل برای پنجمین بار و در آستانه فاجعه در نوار غزه با وی گفت و گو کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه های آمریکایی روز شنبه به وقت محلی برابر با ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۲ مهرماه جاری اعلام کردند بایدن برای پنجمین بار از زمان آغاز جنگ غزه از یک هفته پیش تاکنون، با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت و گو کرد.

این تماس در بحبوحه آمادگی رژیم اسرائیل برای حمله زمینی به غزه به دلیل ناکامی در عملیات غافلگیرانه نیروهای مقاومت فلسطین با عنون "طوفان الاقصی" صورت گرفته است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت درباره این تماس گفت: نتانیاهو در این گفتگو از حمایت گسترده و بی قید و شرط آمریکا تشکر کرد.

روزنامه «جروزالم پست» هم نوشت: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار از شروع درگیری بین حماس و (رژیم) اسرائیل در جریان عملیات طوفان الاقصی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگو کرد. به نوشته این منبع خبربی، دو طرف در خصوص آخرین تحولات غزه به گفت‌وگو پرداختند. این روزنامه به دلایل امنیتی به جزئیات بیشتری از این گفت‌وگو اشاره نکرده است.

پیش از این، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۸ مهرماه جاری به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، احتمال ورود به غزه را مطرح کرد و بایدن در مورد این اقدام به نتانیاهو هشدار نداده و خواستار خویشتن داری نشده است.

مقامات آمریکایی می گویند که تصمیم بایدن برای عدم دعوت به خویشتن داری نتانیاهو نشان دهنده شوک و وسعت حمله حماس به اسرائیل است که واکنش بایدن را متفاوت کرده است.

مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که ورود ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، دولت آمریکا را در موقعیت بسیار ضعیفی قرار می‌دهد: آمریکا به طور کلی هنگام وقوع درگیری‌ها در منطقه از همه طرف ها خواسته است آتش بس کنند.

سی ان ان نوشت: مساله دیگر احتمال نگهداری گروگان های آمریکایی در داخل غزه است. رئیس جمهور آمریکا و تیم امنیت ملی او به شدت از احتمال افزایش حمله نتانیاهو به غزه آگاه هستند.

تارنمای آمریکایی آکسیوس نیز وز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۷ مهرماه جاری نوشت: به گفته یک منبع آمریکایی، انتظار می رود بایدن جنگ فعلی غزه را به شیوه ای مشابه با جنگ سال ۲۰۲۱ غزه اداره کند.  آمریکا در آن زمان از اسرائیل به صورت عمومی حمایت کرد و با نتانیاهو و دیگر رهبران منطقه تعامل دیپلماتیک مکرر و کم رنگی داشت.

 بایدن از نتانیاهو درباره احتمال آغاز یک جبهه دیگر  در امتداد مرز اسرائیل و لبنان سوال پرسیده است. به گفته این منابع، نتانیاهو به بایدن گفته که آغاز یک جنگ در مرز لبنان مایه نگرانی است و اسرائیل در حال آماده شدن برای این سناریو است، اما تاکید کرد که اسرائیل چاره دیگری جز پاسخ قوی در غزه ندارد.

 در همین حال، برخی منابع خبری عصر شنبه به وقت تهران از عملیات جاسوسی نیروی هوایی آمریکا در منطقه به نفع صهیونیست‌ها خبر دادند. بنابر ادعای محافل خبری وابسته به صهیونیست‌ها، نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر در منطقه با جمع آوری اطلاعات به رژیم اسرائیل کمک می‌کند. 

سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکا در منطقه ) نیز از ورود جنگنده‌های «اف-۱۵» به  اردن خبر داده است.

منابع رسانه‌ای همچنین گزارش کردند که همزمان با وخامت اوضاع در غرب آسیا ، تفنگداران دریایی آمریکا زودتر از موعد مقرر رزمایش برنامه ریزی شده با کویت را رها کردند. «آنجلیکا وایت» سخنگوی نظامیان آمریکا در کویت اظهار داشت که تفنگداران دریایی و آمریکا در کویت نیستند. به گفته این سخنگوی ارتش آمریکا، این تفنگداران اکنون نزدیک بحرین هستند.

 در بحوحه تنش بین حماس با رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه آمریکا بعد از ظهر شنبه به وقت تهران اجازه خروج پرسنل غیر اضطراری و اعضای واجد شرایط و خانواده دیپلمات‌های خود از فلسطین اشغالی را صادر کرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین از شهروندان خود ساکن فسلطین اشغالی خواسته است آن‌هایی که مایل به ترک فلسطین اشغالی هستند حتما با سفارتخانه آمریکا در قدس اشغالی تماس بگیرند. این سفارتخانه شماره تلفن‌های ضروری را برای همین امر اختصاص داده است.