گروه اجتماعی: طرح برخورد و جمع‌آوری معتادان مزاحم خانواده‌ها و خرده‌فروشان مواد‌مخدر از تاریخ 15 اردیبهشت ماه به‌صورت پایلوت در تهران آغاز و در نیمه دوم سال 88 در استان گیلان نیز اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر استان گیلان افزود: در این طرح معتادان مزاحم جمع‌آوری شده و به‌صورت کاردرمانی در مشاغلی مشغول به کار خواهند شد که پس از پایان دوران درمان، در همان شغل جذب می‌شوند و خرده‌فروشان مواد‌مخدر نیز پس از دستگیری در بحث کار اجباری جذب شده و به چرخه زندان وارد نمی‌شوند.

مسعود زاهدیان تصریح کرد: علاوه بر این، طرح جداسازی قاچاقچیان عمده در داخل زندان‌ها در شرایط خاص و حضور آنان در اردوگاه‌های کار سخت و شناسایی و مدیریت مناطق آلوده و مسئله‌دار استان‌های مختلف کشور، توسعه اقدامات کنترلی، تجهیز مرزها و تقویت مسائل اطلاعاتی، آموزش، ارتقای مراکز درمانی و غیره از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال‌جاری است.

وی اظهار کرد: میزان کشفیات مواد‌مخدر در کشور در سال گذشته 18‌درصد افزایش یافته و در سال‌جاری نیز بحث پیشگیری و آموزش به خانواده‌ها در دستور کار اصلی ستاد قرار دارد.

زاهدیان به افزایش تولید مواد‌مخدر در جهان به‌ویژه در افغانستان اشاره کرد و افزود: تولید مواد‌مخدر در افغانستان طی سال‌های 2001 تا 2009 به 41‌برابر افزایش یافته و ما معتقدیم که با توجه به کشفیات به دست آمده، کاهش قیمت مواد‌مخدر و سایر مولفه‌ها این میزان به بیش از 10 هزار تن در سال گذشته رسیده است.

مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تلاش خواهیم کرد تا سطح آگاهی و آموزش خانواده‌ها را بالا ببریم.

وی ضمن تاکید بر کنترل مرزهای آبی و خاکی اظهار کرد: در سال گذشته 2هزار و 605 مورد عملیات درگیری مسلحانه در نقاط مختلف کشور به‌منظور مبارزه با کاروان‌های اشرار و باندهای تهیه و توزیع مواد‌مخدر به‌وسیله نیروی انتظامی انجام شد که این میزان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن 8درصد رشد داشته است و در این راستا 327 نفر از اشرار کشته و 2هزار و 47 نفر نیز دستگیر شدند و تعداد شهدای نیروی انتظامی نیز 67‌درصد کاهش یافت.

زاهدیان همچنین از افتتاح جدیدترین و مجهزترین مرکز کنترل مواد‌مخدر در زابل در آینده نزدیک خبر داد.