امروزه به دلیل تقاضای زیاد برای ثبت شرکت و اهمیت وقت و هزینه‌ای که صرف تهیه مدارک و هزینه‌های ابتدایی کرده‌اید، باید دقت کافی را طی روند ثبت شرکت داشته باشید. گاهی ممکن است که بررسی مدارک و این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان اداره چند ماه به طول بینجامد.

اگر هنگام تنظیم و ارسال مدارک دقت لازم را نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه می‌شوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما می‌شود. به همین دلیل بهتر از قبل ثبت شرکت تمام نکات و مراحل ثبت شرکت را مرور کرده و در صورت لزوم به متخصصان این حوزه بسپارید.

انتخاب موضوع فعالیت شرکت

از نکات مهم ثبت شرکت، تعیین موضوع فعالیت شرکت، در واقع دلیل اصلی ثبت است. چرا که موضوع شرکت بیان کننده نوع فعالیت شرکت می‌باشد. برای انتخاب این موضوع باید شناخت کاملی از استعداد و تخصص‌ خود و همراهتان داشته باشید و همچنین نیازهای بازار را در نظر بگیرید. البته در معرفی موضوع فعالیت هنگام ثبت کردن شرکت محدودیتی ندارید. می‌توانید دامنه وسیعی را برای فعالیت شرکت خود معرفی کنید. البته توجه داشته باشید که فعالیت در برخی از موضوعات به کلی ممنوع است. برخی دیگر نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط است. اگر موضوع شما در این دو دسته بندی نباشد، می‌توانید به راحتی به عنوان موضوع فعالیت معرفی کنید. در آینده نیز با درخواست تغییرات، موضوعات جدیدی را به موضوع فعالیت اضافه کنید یا موضوع فعالیت شرکت را به کلی تغییر دهید.

معرفی آدرس محل فعالیت شرکت

نکته دیگری که باید هنگام انجام امور ثبت به آن توجه داشته باشید، معرفی محلی برای فعالیت و ارائه آدرس دقیق آن است. در رابطه با معرفی این محل باید توجه کنید که آدرس دقیق و صحیحی را ارائه کنید چرا که تمامی مدارک شما از سوی اداره مربوطه به این آدرس ارسال خواهد شد. در برخی از موارد ممکن است متقاضیان هنگام ثبت کردن شرکت اقدام به تهیه محلی برای فعالیت خود نکرده باشند که در چنین شرایطی، معرفی منزل مسکونی به عنوان محل فعالیت در مرحله اولیه بلامانع است.

انتخاب قالب تجاری و نوع شرکت

بنا بر ماده‌ی ۲۰ قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های تجاری قابل ثبت در ایران بر ۷ قسم هستند، که عبارتند از:

۱-سهامی (سهامی خاص و سهامی عام)

۲- شرکت با مسئولیت محدود

۳- شرکت تضامنی

۴- شرکت مختلط غیر سهامی

۵- شرکت مختلط سهامی

۶- شرکت نسبی

۷- شرکت تعاونی تولید و مصرف

هر یک از این شرکت‌ها دارای قوانین و ضوابط خاص خود است. متقاضیان ثبت با مطالعه پیرامون هر یک از این قالب‌ها، روابط شرکا، میزان سرمایه و تعهدات افراد، می‌توانند مناسب‌ترین قالب را برای فعالیت خود برگزینند. چه چیزی مشخص می‌کند که کدام نوع شرکت مناسب است؟ انتخاب نوع شرکت به اهداف اعضا در آینده، نوع فعالیت افراد، میزان مسئولیت هر یک از شرکا و تعداد افراد عضو و.. بستگی دارد. می‌توان گفت هدف تاسیس کنندگان از ثبت شرکت، انجام فعالیت‌های اقتصادی در راستای نیاز جامعه است. در حال حاضر رایج‌ترین و ثبت شرکت برتر، ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت

جهت ثبت شرکت در هر یک از انواع قالب‌های تجاری نیاز است مدارکی را تهیه و ارائه کنید که نسبت به قالب شرکت مورد نظر شما، این مدارک می‌تواند اندکی متفاوت باشد. به طور مثال مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدو غد به شرح ذیل است:

  • دو برگ به عنوان تقاضانامه
  • دو برگ به عنوان شرکت نامه
  • دو جلد اساس‌نامه شرکت
  • فتوکپی برابر اصل شده شناسنامه تمام شرکاء
  • کارت ملی برابر اصل شده تمام شرکا
  • صورت جلسه‌ای که بین مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره برگزار شده است
  • متقاضیان می‌توانند جهت تهیه کپی برابر اصل مدارک خود به دفترخانه‌های رسمی مراجعه کنند

میزان هزینه ثبت شرکت

دیگر نکته مهم ثبت شرکت هزینه‌های ثبت است. هزینه‌های ثبت نیز مانند بسیاری از موارد دیگر به عوامل بسیاری از جمله: نوع شرکت، میزان سرمایه اولیه، نوع فعالیت و… وابسته است. هزینه‌هایی مانند، هزینه تمبر، حق الثبت، هزینه درج و انتشار آگهی در روزنامه رسمی و… هزینه‌های قانونی ثبت شرکت هستند. برخی دیگر از هزینه‌ها، هزینه‌های حق الزحمه وکیل یا شرکت‌های ثبت برای انجام امور ثبتی است. این هزینه نیز با توجه به انتخاب متقاضی متفاوت است.

از طریق سامانه آنلاین ثبت شرکت آسان ثبت شما می‌توانید به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت و تاسیس شرکت خود اقدام کنید. با دنبال کردن راهنمای ثبت شرکت آسان‌ثبت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید. شما می‌توانید مراحل انحلال شرکت‌ را با کمک و پشتیبانی تیم آسان ثبت انجام دهید.

شرایط تکمیلی ثبت انواع شرکت

یک سری از نکات قانونی در جریان ثبت شرکت‌ها هستند که اهمیت زیادی دارند و ممکن است به آن‌ها توجه نکرده و فرآیند ثبتی خود را طولانی‌تر کنید. برخی از این نکات و شرایط عبارت‌اند از:

  • پس از انتخاب نام شرکت و تایید آن توسط کارشناس دو ماه مهلت دارید تا ادامه فرآیند ثبت را انجام دهید، در غیر این صورت باید دوباره نام شرکت خود را انتخاب کرده و تاییدیه بگیرید.
  • اعضایی که به عنوان هیئت مدیره شرکت، انتخاب می‌شوند نباید شغل دولتی داشته باشند اما می‌توانند در شرکت دیگری عضو هیئت مدیره باشند.
  • مدیرعامل شرکت نمی‌تواند همزمان در دو شرکت سمت مدیریت عاملی را داشته باشد. در نتیجه قبل از انتخاب مدیرعامل از این موضوع اطمینان حاصل کنید.