حکایت رانده‌ شدن «رسول ‌ترک» از مجلس عزاداری امام حسین(ع) را حتی اگر بارها هم شنیده باشیم، خوانش آن باز هم اثرگذار است. در این مجلس تفاوتی نمی‌کند که زاهد باشی یا بنده گناهکار، مهم این است که مجلس امام حسین(ع) انسان را از فرش به عرش رهنمون می‌کند.

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: حکایت رانده‌ شدن «رسول ‌ترک» از مجلس عزاداری امام حسین(ع) را حتی اگر بارها هم شنیده باشیم، خوانش آن باز هم اثرگذار است. در این مجلس تفاوتی نمی‌کند که زاهد باشی یا بنده گناهکار، مهم این است که مجلس امام حسین(ع) انسان را از فرش به عرش رهنمون می‌کند. مثل عربده‌کشی که به واسطه حبّ ابی‌عبدالله(ع)، پروردگار عالم او را به مقام انسانیت رساند و به جایی ‌رسید که یک هفته قبل از مرگش، از زمان و محل آن آگاه شد! رسول ترک با تمام گمراهی‌هایی که داشت، یک خصلت نیکو داشت. دوست داشت در ماه‌های محرم در هر شکل و حالتی که هست در جلسه‌های روضه شرکت کند. نسبت به امام‌حسین(ع) بسیار مؤدب بود، پدر و مادرش ارادت و محبت به امام حسین(ع) را از سنین کودکی در جان و قلب رسول کاشته بودند.

گاهی قبل از اینکه بخواهد به‌سوی جلسه روضه‌ای حرکت کند دهانش را برای لحظاتی کوتاه زیر شیر آب می‌گرفت و به خیال خودش دهانش را به این شکل آب می‌کشید تا دیگر نجس نباشد. القصه اینکه به‌خاطر پرونده سیاهی که در محل داشت، یک شب مسئولان هیئت از او می‌خواهند از آنجا دور شود. او از هیئت می‌رود اما امام(ع) دوباره دعوتش می‌کند. همان شب خادم هیئت خواب عجیبی برای او می‌بیند و به التماسش می‌افتد تا برگردد.

از زاویه نگاه عارفان و سالکان، آن زمان، شب قدری برای رسول ترک بود، در آن صبح زیبا و در آن شب قدر، همه مقدرات رسول یکباره زیر و رو شد و انقلابی شگفت و باور نکردنی در رسول به جوشش آمد و یک شیدایی و سوختگی‌ای به جان رسول ترک افتاد، توبه کرد و زندگی جدیدی را با 180درجه تغییر و تحول برای بقیه عمرش در پیش گرفت.

اهل غفلت با شنیدن ماجرای توبه رسول ترک، سبک زندگی شان تغییر کرد

سال 79 کتابی به نام «رسول ترک، آزادشده امام حسین(ع)» به قلم محمدحسین سیف‌اللهی منتشر شد. نویسنده این کتاب تحقیقات بسیاری روی زندگی رسول ترک انجام داده و اطلاعات بسیار مستندی از او دارد. سیف‌اللهی درباره توبه و تغییر سبک زندگی رسول ترک می گوید:  مرحوم حاج شیخ حسین کبیر یکی از واعظانی بود که از نوجوانی جزو پهلوانان زورخانه‌ بود و به برکت نفس مرحوم شیخ حسین زاهد، جذب حوزه و لباس طلبگی شده بود. برای اولین بار قصه توبه رسول ترک را از زبان حاج شیخ حسین کبیر شنیدم. او حاج رسول را از نزدیک دیده بود. شیخ حسین کبیر همیشه ماجرای توبه رسول ترک را با آنکه از زبان مرحوم حاج اکبر ناظم نقل می‌کرد، آن‌قدر زیبا و دل‌نشین می‌گفت که گویا تازه این ماجرا پیش آمده. بیان دل‌نشین او هر شنونده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌داد. رسول ترک را مداحان قدیمی و پیرغلامان امام حسین علیه‌السلام می‌شناختند. شیخ حسین کبیر همیشه می‌گفت انسان‌های بی‌تفاوت و اهل غفلتی را می‌شناسم که با شنیدن ماجرای توبه رسول ترک، سبک و شیوه زندگی و مرامشان تغییر پیدا کرده. به یاد دارم شیخ حسین در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گفت یکی از ایرانیان مقیم کشورهای خارج با شنیدن داستان توبه رسول ترک، زندگی‌اش دگرگون شده است. البته ماجرای رسول ترک را بعدها از زبان شخصیت‌هایی همچون مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدحسن معزی تهرانی و حاج‌آقا قائمی که از شاگردان آیت‌الله بهجت بودند نیز شنیدم. ضمن اینکه حاج‌ منصور ارضی به‌واسطه حاج شیخ رضا سراج، رسول را می‌شناسد و در روضه‌هایش از او یاد می‌کند.