گروه اقتصادی: مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: بیش از 320 هزار تن سیب زمینی، به‌منظور جلوگیری از نابودی و اتلاف مازاد محصول، در میان مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی توزیع شد.

سید محمد موسوی، در نشستی خبری از افرادی که توزیع سیب زمینی رایگان را سیاسی کردند، انتقاد کرد و افزود: طرح توزیع رایگان سیب زمینی براساس مصوبه دولت با همکاری کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی از تابستان آغاز شد و ارتباطی به انتخابات ندارد.

وی اظهار داشت: این کار در گذشته هم بوده است، اما چرا آن زمان اقدامی ‌تبلیغاتی برای انتخابات معرفی نمی‌شد.

دفاعیه مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در حالی است که مطمئنا سیاست تنظیم بازار درست از سوی وزارت بازرگانی و سیاست تولید مناسب از سوی وزارت جهادکشاورزی می‌توانست  مانع تولید مازاد سیب زمینی شود یا اینکه سیب‌زمینی مازاد، به بازارهای خارجی صادر شود.

وی در این باره نیز تأکید کرد: دولت در مراحل نخست با حذف تعرفه صادرات و تشویق صادرکنندگان به ازای صادرات هر یک کیلوگرم سیب زمینی (50‌تومان) تلاش کرد از اتلاف محصول جلوگیری کند.

موسوی ادامه داد: این سازمان در قبال دریافت چک و سفته، سیب زمینی را در اختیار کارخانه‌های تبدیلی قرار داد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 6 میلیون تن سیب زمینی تولید شد، یادآور شد: سازمان مرکزی تعاون روستایی 700 هزار تن سیب زمینی را به‌صورت تضمینی خریداری کرد که 10 هزار تن آن به صنایع، 23 هزار تن به صادرکنندگان و 230 هزار تن در میادین میوه و تره بار فروخته شد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: بقیه سیب زمینی‌ها - 232 هزار تن - براساس مصوبه دولت برای توزیع رایگان در اختیار کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی قرار گرفت.

موسوی اعلام کرد: در برنامه دوم توسعه بیش از 81‌درصد محصولات خرید تضمینی و در برنامه سوم نیز حدود 248 هزار تن از این محصولات نابود می‌شد اما این آمار در 3 سال گذشته به صفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: نابودی محصول آسان است اما دولت ترجیح داد در جهت عدالت محوری و مهرورزی به دست نیازمندان برسد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: همیشه از آمریکا به‌علت نابودی مازاد محصول انتقاد می‌کردیم، اما چرا حالا که این امر در کشورمان به صفر رسیده و مازاد محصول به‌صورت رایگان میان نیازمندان توزیع شده است، این اقدام سرزنش به حساب می‌آید و به تبلیغات انتخاباتی نسبت داده می‌شود.