تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰

باغات شهر خاوران در استان فارس به قدری زیاد است که به نام «انار و خرما» شهرت دارد و به همین دلیل، قرار است پنجمین دوره جشنواره انار و خرما از پنجم آبان ماه شروع شود. اگر پاییز در بسیاری از استان‌ها فصل خزان است، اما پاییز خاوران با چشم‌انداز کوچه باغ و درختان نخل و انار جذابیت‌های ویژه‌ای دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، بابت ویژگی‌های کم‌نظیر خاوران است که از سال 1397 تصمیم بر این شد که جشنواره انار و خرما در این شهر برگزار شود، زیرا برداشت محصول از باغات نخل و انارش، آن را به محلی برای دوستداران طبیعت و گردشگران تبدیل کرده است. جشنواره انار و خرمای خاوران فارس هر ساله به همت مردم این شهر و با هدف جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی و احیای سنت‌های قدیمی و انتقال آن به نسل جدید در تفرجگاه شیخ احمدی این شهر برگزار می‌شود.

جشنواره سال 1402 با برنامه‌های متنوعی نظیر ارائه محصولات ارگانیگ و طبیعی، بازی‌های بومی محلی، تجمع خودروهای کلاسیک، همایش دوچرخه سواری، بازدید از کوچه باغ‌ها، بافت تاریخی و بومگردی ها اجرا خواهد شد. رویدادی که قرار است بیش از پیش، ظرفیت‌های مختلف و ارائه محصولات کشاورزی و طبیعی این شهر را معرفی کند. از اهداف اصلی مسئولان برگزارکننده جشنواره انار و خرما توسعه گردشگری با برگزاری رویداد متنوع است که البته مستلزم جامعه محلی و مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی این برنامه‌هاست.

خاوران شهری سرسبز است و پیشه بیشتر مردم آن کشاورزی، مرغداری و باغبانی و رانندگی است. این شهر دارای قنات‌هایی است که در واقع منابع اصلی آبیاری باغ‌های این شهر به‌شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین این قنات‌ها، قنات شیخ‌احمدی است که تبدیل به تفریحگاه و منطقه نمونه گردشگری شده‌است. از دیگر چشمه سارهای این شهر می‌توان به چشمه و قنات مخستان، چشمه قم‌آباد، چشمه منصورآباد و چشمه مجدآباد اشاره کرد.

خاوران با حریم استحفاظی شامل خاوران، جلیل‌آباد، چرگ، آسمانجرد، کته و گلبرنجی است که جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر دارد.

منبع: روزنامه همشهری