همشهری- زینب زینال زاده: تهران با توجه به وجود گسلهای فعال شهری زلزلهخیز است و ازاینرو ضرورت دارد با مقاومسازی سازه پلها، تابآوری شهر را افزایش داد تا در زمان بروز حوادث غیرمترقبه ازجمله زلزله و ... میزان خسارتها به حداقل برسد. چرا که بهگفته سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران سازه اکثر این پلها بتنی است و در زمان وقوع زلزله و تخریب آنها از یک سو چند معبر، زیر پلها مسدود میشوند و از سوی دیگر آواربرداری سازه تخریب شده زمانبر خواهد بود؛ بنابراین در چنین شرایطی مدیریت شهری با عملیاتیکردن مقاومسازی پلها گامی در راستای افزایش تابآوری شهر و ارتقای ایمنی پلها برداشته است. نمونه بارز این اقدام پل همت (خیابان ولیعصر) است که مهندسان مشغول کار هستند.
پلها به سن فرسودگی رسیدهاند
چند دهه از احداث پلهای سوارهرو در تهران میگذرد و آنطور که رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به همشهری گفته بیش از ۵۰۰پل سواره در تهران وجود دارند که نیمی از آنها به سن فرسودگی رسیده و نیاز به مقامسازی دارند. سیدمحمد آقامیری همچنین تأکید کرد که براساس آییننامهها مقاومسازی و بهسازی لرزهای پلها که شریانهای حیاتی در شهر محسوب میشوند باید مورد توجه قرار گیرد.
چرا که این کار سبب بهبود وضعیت پلها میشود. به گفته این عضو شورای شهر تهران، دولت تا سال ۹۰ هرسال از محل بودجه عمومی کشور، اعتباری را برای مقاومسازی و بهسازی لرزهای پلهای سوارهرو اختصاص میداد، اما بیش از یک دهه است که این اعتبار، اختصاص داده نمیشود و مدیریت شهری از بودجه شهر ردیفهای اعتباری برای این کار پیشبینی کرده است.