تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵

مطالعات انجام شده در مورد آلودگی آب‌های مناطقی در شمال غرب مشکین شهر و اهر در آذربایجان غربی به مواد شیمیایی و شناسایی نمونه‌های سرطانی از سوی دانشگاه تبریز در این منطقه، این احتمال را تقویت می‌کند که دریاچه ارومیه نیز به موادی از این جنس آلوده باشد.

 به گزارش مهر، طبق گمانه‌زنی زمین شناسان، دریاچه ارومیه در حالی حد معینی از مواد شیمیایی را در خود دارد که هیچ مطالعه‌ای برای شناسایی و تشخیص تجاوز نکردن این مواد از حد مجاز در این منطقه بحرانی از سوی هیچ سازمان و دانشگاهی در کشور انجام نشده است.

به عقیده بسیاری از زمین شناسان بخش‌هایی از خاک و آب مناطقی از کشور مثل آذربایجان (اهر، مشکین شهر)، بخش‌هایی از مناطق شمالی کشور و مناطق  مرکزی (چغارت) به مواد شیمیایی و سرطان زا آلوده است که امکانات برای شناسایی و مطالعه این مواد آلوده‌کننده در اختیار دانشگاه‌های مطالعاتی کشور وجود ندارد.

با این حال کم آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه و گسترش هولناک توده‌های نمک در زمین‌های کشاورزی حاشیه دریاچه و همین طور نیاز 3میلیارد متر مکعبی آب دریاچه مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به این اکوسیستم بی‌نظیر را با ‌خود درگیر کرده است و به عقیده این کارشناسان موضوع خشک شدن دریاچه مهم‌تر از هر حادثه دیگری در این منطقه به‌نظر می‌رسد و شوره‌زار شدن منطقه کمتر از آلودگی شیمیایی اهمیت ندارد.