نگار صادقی: حذف تعرفه واردات شیرخشک باعث شد تا قیمت خرید هر کیلو شیر از دامدار استان خراسان رضوی از 500 به 150 تومان تنزل کند.

بازار ایران این روزها در سیطره چینی‌هاست، کفش چینی، لباس چینی، سوزن چینی، دکمه، کامیپوتر، تراش، کیف، پارچه و حتی میوه چینی! اما این بار با حذف تعرفه واردات شیرخشک، دامداران معتقدند که شیرخشک چینی با مقادیر بالایی وارد کشور شده است.

اعتراض زمانی به اوج خود رسید که دامداران مناطق مختلف ایران بعد از به نتیجه نرسیدن حرفهایشان در مخالفت با واردات بی رویه شیرخشک، صفر شدن تعرفه واردات و عدم تحویل گرفتن شیر دامداران از سوی کارخانجات، این بار در قالب 32 اتحادیه سراسری دامداری در مقابل وزارت بازرگانی در تهران تجمع کردند تا شاید پاسخی برای علت ورشکست شدن خود و واردات شیرخشک بیابند.

محمدحسن موسی‌زاده یکی از دامداران استان خراسان رضوی که با حذف تعرفه واردات شیرخشک نیمه ورشکسته شده است به ما می‌گوید: از 4 ماه قبل که تعرفه واردات شیرخشک حذف شد کارخانه دارها دیگر تمایلی به خرید شیر تازه ما ندارند، برای این که قیمت شیرخشک کمتر از شیر داخلی است.

موسی زاده که مدعی است شیرخشک‌های وارداتی از چین است ادامه می‌دهد: با این که کشور چین چند ماه قبل اعلام کرد که برخی از تولیدات شیرخشک آن فاقد استاندارد لازم بوده و برای سلامتی مردم نیز مضر است و حتی استفاده از این شیر برای مصرف کنندگانش نیز خطرآفرین شد؛ اما باز هم مسئولان اجازه واردات این کالا را به کشور دادند!

این دامدار استان خراسان رضوی که روزانه حدود 4 تن شیر تولید می‌کرد می‌گوید: واردات شیرخشک باعث شده است تا 30 درصد محصولات من از بین برود.وی مدعی است: کارخانه‌های صنایع شیر با حذف تعرفه شیر خشک، آن را با آب مخلوط می‌کنند و مصرف کننده هم گمان می‌کند که آنچه که می‌خرد شیر است اما در این بین سود کلانی نصیب کارخانه‌داران می‌شود.

به گفته موسی‌زاده کاهش قیمت خرید شیر تازه دامداری‌ها باعث شده است تا خریداران حرف آخر را بزنند، دامداران هم نمی‌توانند مخالفتی داشته باشند چرا که شیرها بلافاصله فاسد می‌شوند بنابراین چاره‌ای جز فروش ندارند.

محمد صادق مفتح معاون وزیر بازرگانی که اعتراض دامداران را به واردات شیر خشک وارد نمی‌داند معتقد است: «طبق آمارهای رسمی واردات آنچنانی در این زمینه صورت نگرفته است.»

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی هم صنایع شیر ایران را عامل این نابسامانی می‌داند و ادامه می‌دهد: سال گذشته متوسط قیمت خرید شیر خام توسط صنایع شیر 380 تومان بود که این میانگین باید 460 تومان می‌شد، این در حالی است که اسفندماه سال گذشته هم به‌صورت کتبی به دامداران اعلام کردند که از فروردین‌ماه شیر خام را به قیمت 310 تومان می‌خرند.

همشهری استانها