روزنامه همشهری؛ گروه خانواده_ رابعه تیموری : اگر شما هم معلم یا والد یکی از این دانشآموزان شلوغ و شیطان هستید، توصیههای علی سیف برای برخورد با این دانشآموزان را بهکار ببرید:
اینروانشناس میگوید: «بسیاری از کودکان و نوجوانان با انگیزه جلب توجه به این رفتارها متوسل میشوند و شیوه برخورد معلم در اصلاح رفتار آنها نقش بسزایی دارد.»
اینروانشناس و کارشناس آموزشی ادامه میدهد: «شاید توقع زیادی است که از معلمان بخواهیم با وجود مشغلههای خود با حوصله با این دانشآموزان برخورد کنند، اما بدون صبر و بردباری مشکل حل نمیشود!»
سیف تذکر کلامی فردی به دانشآموز شلوغ را اولین گزینه برای اصلاح او عنوان میکند و ادامه میدهد: «تذکر و بازخواست در حضور سایر دانشآموزان نتیجه معکوس خواهد داشت، اما بسیاری مواقع تذکر و گفتگوی دونفره و صمیمانه معلم و شاگرد میتواند حلال مشکل باشد.»
او به معلمان توصیه میکند: «هرگز با عبارات و برچسبهایی مانند «بی انضباط، دانشآموز شر، غیرقابل اصلاح و...» که باعث تشدید لجبازی دانشآموز میشود، او را مخاطب قرار ندهید.»
این کارشناس آموزشی شیوه اداره کلاس را در کاهش شیطنت دانشآموزان موثر میداند و میگوید: «در کلاس در محل درستی بنشینید که به همه دانشآموزان اشراف داشته باشید و تعدادی از آنها احساس نکنند از سوی شما نادیده گرفته شده و کنار گذاشته شدهاند.»
سیف سپردن مسئولیت به این دانشآموز مانند تعیین آنها بهعنوان مبصر کلاس را از دیگر راهکارهای برخورد با دانشآموز شلوغ برمی شمرد و به والدین این کودکان توصیه میکند: «اگر فرزندی شلوغ دارید، با معلم او برای اصلاح رفتارش همکاری کنید. جبهه گرفتن در مقابل معلم و انکار واقعیت در درجه اول به تربیت فرزند خودتان آسیب میرساند، اما اگر فرزندتان از جانب شما تایید و حمایت نشود، برای اصلاح رفتار خود انگیزه بیشتری خواهد داشت».