این روزها هنگام عبور از خیابان‌ها و بزرگراه‌های اصلی پایتخت، بنرهای تبلیغاتی متفاوتی توجه رانندگان و رهگذران را جلب می‌کند؛ پوسترهای مستطیل شکلی که با یک بیت به همراه نام و عکس شاعران زن و مرد، پیر وجوان، در قید حیات و درگذشته چشم‌نوازی می‌کند.

همشهری- مریم باقرپور:  آثاری که از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در قالب پویش «شهر شعر» اجرا و پیگیری و توسط مناطق در بیش از ۶۰۰نقطه شهر به نمایش درآمده است. سیدمحمدرضا میبدی، مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای ما از چند و چون این پویش گفته است.

شهر شعر چه روندی را گذراند؟

۱- ایده اولیه پویش شهر شعر حدودا یک سال و نیم پیش توسط سازمان زیباسازی مطرح شد.

۲-برای اجرای طرح جلسه‌های مختلفی برگزار شد تا در نهایت به جمع‌بندی رسیدند.

۳- نام ۲۰۹ نفر از شاعران بلند بالای کشورمان از سوی کارشناسان در گام اول استخراج شد.

۴-در پایش‌های ثانویه حداقل یک بیت یا قالب کوتاه نیمایی و سپید از شاعران احصا شد.

۵-هیأت انتخابی تشکیل شد تا خطاها به حداقل برسد؛ چراکه بازه صد ساله مد نظر بود.

۶-در نهایت، شاعران در ۲بازه زمانی از نیما تا به امروز و دهه ۶۰ به بعد انتخاب شدند.

اشعار انتخابی چه ویژگی‌هایی دارند؟

  امیدآفرینی
 مناسب مخاطب عام و خاص
 زود فهم‌بودن و درک راحت برای عموم

چه سبک‌های شعری انتخاب شدند؟

  آیینی
 عاشقانه
 شعرسپید و نو

سردیس‌های ادبی

همزمان با آغاز پویش شهر شعر، مراسم رونمایی از دو سردیس شعرای کشور هوشنگ ابتهاج و سیدحسن حسینی در خانه نیما برپا شد. در مراسم رونمایی رضا صیادی، معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران به ۳ اتفاق مهم در شهر اشاره کرد و گفت: آغاز پویش «شهر شعر»، ایده‌ای  است که در آن در و دیوار شهر با شعر سخن بگوید. این ایده با تمام جذابیت‌هایش چالش‌های بسیاری همراه داشت که خوشبختانه با همکاری همکارانم در بخش فرهنگی سازمان و کمک شعرا اجرایی شد».

منبع: روزنامه همشهری