روزنامه همشهری؛ گروه خانواده_ رابعه تیموری :استفاده از اسامی افراد شناخته شده سیاسی، اجتماعی و هنری، برنامههای تلویزیونی مختلف و... سبب شده افرادی که بهصورت اجباری عضو این کانالها میشوند، نسبت به رابطه این اشخاص با کانالهای سوء استفاده کننده کنجکاو شده، نسبت به عضویت اجباری خود معترض شوند.
اما این کانالها در حقیقت چه ماهیت و کارکردی دارند و چرا اسامی مشهور بر روی آنها گذاشته میشود؟
شاید در ابتدا تصور شود استفاده از عباراتی مانند «کانال هواداری تیم فوتبال پرسپولیس» یا «کانال برنامه عصر جدید»، «کمکهای بانک ملی به محرومان» و... با اطلاع این شخصیتهای حقیقی و حقوقی انجام میشود و عضویت در این کانالها را بهمنزله هواداری از شخصیتهای مطرح تلقی کنیم، اما واقعیت این است که راه اندازی کانالها و سوء استفاده از نام شخصیتها بدون اطلاع آنها و توسط افرادی سودجو شکل میگیرد که از طریق فروش این کانالها درآمد کسب میکنند.
اد اجباری سریعترین و ارزانترین راه افزایش اعضای گروه یا کانالهای مجازی است. از زمان ایجاد یک کانال در فضای مجازی، ادمین میتواند حدود ۲۰۰ کاربر را بهصورت اجباری به کانال اضافه کند و اگر بخواهد تعداد بیشتری از کاربران عضو کانال شوند، باید برای افراد مختلف لینک دعوت بفرستد تا به خواست خود به کانال ملحق شوند، اما معمولا اینروش برای افزایش اعضای کانال موفقیتآمیز نیست و ادمین کانالهای تبلیغاتی از آن استقبال نمیکنند.
در چنین مواردی ادمین یا مدیر کانال با ترفندهایی مانند ادعای کاذب پرداخت تسهیلات و خدمات ویژه یا هواداری از اشخاص مشهور سایر اعضای گروه را مجاب میکنند با عضوگیری ظرفیت کانال تبلیغاتی را بالا ببرند.
سرهنگ رامین پاشایی درباره راهاندازی این کانالها و شیوه جذب فالوئر میگوید: «راهاندازی کانالهای عضوگیرنده بهخودی خود جرم نیستند و جزو شبکههای مجازی هواداری به شمار میآیند، ولی اگر فرد حقالزحمه کسانی را که عضوگیری کردهاند نپردازد، خلف وعده کرده و ادکنندهها میتوانند از او شکایت کنند.»
او برای اشخاص حقیقی یا شخصیتهای حقوقی هم که از نامشان برای جذب فالوئر سوء استفاده شده، این حق را محفوظ میداند که از صاحب کانال شکایت کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا توصیه میکند افراد غیر از شماره کارت بانکی خود اطلاعات دیگری در اختیار ادمینها قرار ندهند تا مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار نگیرند.» پاشایی درباره حکمت راهاندازی این کانالهای عضوگیرنده، میگوید: «وقتی تعداد اعضای کانالها به میزان قابلتوجهی برسد، آنها را با قیمتهای میلیونی به فروش میرسانند. عدهای از ادمینها هم بهصورت شخصی به انتشار آگهی و تبلیغات مجازی در این کانالها اقدام میکنند.»