آتوسا رقمی: دو لقمه تاریخ: کتابخانه اسکندریه و عریض‌ترین و طویل‌ترین!

کتابخانه اسکندریه

کتابخانه سلطنتی اسکندریه، یکی از بزرگ ترین کتابخانه‌های دوران باستان بوده است. این کتابخانه حدود سه قرن پیش از میلاد ساخته شده بوده. یک تاریخ‌نویس مشهور در کتابش نوشته که سزار، سال 48 پیش از میلاد، وقتی که به شهر اسکندریه سفر کرده بود، به طور اتفاقی باعث شده این کتابخانه آتش بگیرد، اما هیچ جای دیگری چنین اتفاقی ثبت نشده و همه جا فقط گفته شده که قسمت‌هایی از کتابخانه به خاطر اتفاق‌های مختلفی، خراب شده.

حالا به جای این کتابخانه، یک کتابخانه بزرگ و قشنگ ساخته‌اند که نام آن را هم کتابخانه اسکندریه گذاشته‌اند. این کتابخانه که سال 2003 میلادی افتتاح شده، یک مرکز بزرگ فرهنگی است که مثل همان کتابخانه باستانی، برای رشد و شکوفایی فرهنگ مردم تلاش می‌کند.

عریض‌ترین و طویل‌ترین!

اگر «تایتانیک» در همان سفر اولش غرق نمی‌شد، تا حالا 97 ساله و حتماً بازنشسته شده بود. آخر، کشتی‌ها هم بازنشسته می‌شوند؛ مثلاً «کویین‌مِری» که چند سال بعد از تایتانیک ساخته شد و سال‌ها در اقیانوس اطلس شمالی، بین انگلیس و آمریکا در رفت و آمد بود، حالا دیگر بازنشسته شده است. در کنار بازنشسته شدن کشتی‌ها، کشتی‌های نویی هم ساخته می‌شوند. مثلاً سال 2003 کشتی‌ای ساخته شده به نام «کویین‌مِری2» که عریض‌ترین، طویل‌ترین، حجیم‌ترین و بلندترین کشتی مسافربری‌ دنیا بود. سال 2006 کشتی دیگری ساخته شد که حجم آن بیشتر از کویین‌مِری2 بود، اما کویین‌مِری2 همچنان عریض ترین و طویل‌ترین کشتی مسافربری دنیا باقی ماند.