گروه بورس: آخرین آمار رسمی نشان‌می‌دهد؛ موج تازه‌ای برای ورود شرکت‌های معتبر ایرانی به بورس، در اقتصاد ایران آغاز شده است

به گزارش  همشهری، همزمان با اجرای سیاست‌های اصل 44 و آغاز خصوصی‌سازی‌ برنامه واگذاری شرکت‌ها در بورس تهران شتاب بیشتری گرفت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 93 ارزش بورس تهران از مرز 150 میلیارد دلار فراتر رود؛

کارشناسان، ارزش دارایی‌های قابل واگذاری دولت که قرار است تا سال 93 به بخش خصوصی‌ ‌ واگذار شود را بیش از 100 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

در این میان تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بورس تهران در مورد وضعیت پذیرش شرکت‌ها در بورس نشان می‌دهد در حال حاضر 26 شرکت درخواست خود را برای پذیرش در بورس تهران ارائه کرده‌اند که در میان این شرکت‌ها نام 14 شرکت معتبر به چشم می‌خورد که ارزش تقریبی آنها نزدیک به 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

براساس برنامه‌های اعلام شده قرار است سهام این شرکت‌ها ظرف 2سال آینده در بورس تهران عرضه شود. از میان شرکت‌های متقاضی ورود به بورس، نام شرکت‌های مهمی در صنعت بانکداری، بیمه، شرکت‌های هواپیمایی، صنعت نفت، فولاد و حتی نام بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای کشور به چشم می‌خورد.

صنعت هوایی در راه ورود به بورس

گزارش رسمی بورس تهران نشان می‌دهد 2 شرکت مهم هواپیمایی ایران ایرتور و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) درخواست پذیرش خود را به بورس ارائه داده‌اند و هم‌اکنون در حال طی مراحل پذیرش خود در بورس تهران هستند.

بر این اساس شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)  باید با ارائه گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی 88، ارائه سوابق مالیاتی و همچنین برنامه کسب و کار مصوب هیأت‌مدیره برای 3 سال آتی، مدارک نهایی خود را برای ورود به بورس تکمیل  و نهایتا امید نامه خود را به بورس ارائه کنند.

توسعه صنعت بانکداری در بورس

در میان 26 شرکتی که هم‌اکنون در صف ورود به بورس ایستاده‌اند نام 4 بانک تجارت، صادرات، سرمایه و پست بانک نیز وجود دارد. با حضور این 4 بانک در بورس، جمع شرکت‌های صنعت بانکداری بورس تهران به 8 شرکت خواهد رسید.

به گفته مسئولان بورس تهران مراحل پذیرش بانک تجارت طی شده است و سهام این بانک تا پایان اردیبهشت ماه در بورس عرضه می‌شود. اما با توجه به پایان مهلت پذیرش بانک صادرات این بانک باید یک بار دیگر در بورس پذیرفته شود. 

بانک سرمایه و پست بانک نیز باید با دریافت تاییدیه بانک مرکزی مبنی بر رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین شده ازجمله ساختار مالی مناسب صنعت بانکداری، گزارش عملکرد حسابرسی شده سال مالی 88 و همچنین ارائه برنامه کسب و کار 3 سال آینده شان شرایط ورود خود را به بورس تهران تسهیل کنند.

به غیر از صنعت حمل‌ونقل هوایی و صنعت بانکداری که از مهم‌ترین متقاضیان ورود به بازار سرمایه هستند، صنعت بیمه نیز این روز‌ها  درجمع مدعیان ورود به بازار سهام است.

براساس سیاست‌های اصل 44 سهام شرکت‌های بیمه آسیا، دانا و البرز باید در بورس تهران عرضه شود به غیر از این شرکت‌ها، نام شرکت بیمه معلم نیز در صف متقاضیان ورود به بورس دیده می‌شود.

اما به جز شرکت‌های یاد شده بنگاه‌های اقتصادی بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان، هلدینگ ملی صنایع پتروشیمی، نفت ایرانول و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه نیز درخواست خود را برای عضویت در بازار سهام به مسئولان بورس تهران ارسال کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت ذوب آهن اصفهان باید نسخه‌ای از قرار دادهای بلندمدت تامین مواد اولیه خود را به مسئولان بورس تحویل دهد؛ شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه نیز باید گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی 88 را منتشر کند ضمن اینکه این 2 شرکت با توجه به پایان مهلت پذیرششان در بورس باید بار دیگر در بورس تهران پذیرفته شوند.