دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای تحقق هدف‌گذاری کاهش مصرف محصولات دخانی در کشور و پیشگیری از افزایش مصرف دخانیات در میان نوجوانان، میز تخصصی تشکیل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمود حاجیلویی افزود: با توجه به جایگاه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فرهنگ و امکان ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی، در ساختار این شورا به ادبیات و راهبرد نوعی دست پیدا کردیم و آن تشکیل میزهای تخصصی است که هر میز بتواند متکفل یک مسئله اصلی اولویت‌دار کشور باشد.
دکتر محمود حاجیلویی با بیان اینکه ما سرمایه حقوقی خوبی داریم و مسئله اصلی ما چالش هماهنگی و انسجام میان دستگاه‌هاست که عموماً نمی‌توانیم به یک الگوی تقسیم کار برسیم، گفت: شورای عالی در حوزه‌های میز تشکیل داده که به لحاظ پیچیدگی موضوع، وسعت درگیری، قدمت و چند لایه بودن موضوعات متفاوت با سایر موضوعات است و حل آن مسئله از عهده یک دستگاه خارج است مثل میز پیشگیری از مصرف دخانیات که اولین جلسه این میز تخصصی امروز برگزار شد.
وی گفت: در این میزهای تخصصی با نگاه به وظایف هر یک از دستگاه‌ها و توافقاتی که ین هر یک از دستگاه‌های مسئول مربوط با میز تخصصی حاصل می‌شود بسته‌های سیاستی تدوین و مراحل اجرای آن طبق مصوبات پیش می‌رود.
دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هدف گذاری کاهش ۳۰ درصدی مصرف کل دخانیات کشور تا سال ۱۴۰۴ گفت: امروز نه تنها شاهد کاهش مصرف نبوده ایم بلکه افزایش مصرف نگران کننده‌ای داشته ایم به نحوی که مصرف دخانیات بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله افزایش ۱۳ درصدی و مصرف دخانیات در بین دختران نوجوان افزایش ۱۳۳ درصدی داشته است.
دکتر حاجیلویی افزود: آمارهای بین المللی نشان می‌دهد که اگر ما الگوهای مبارزه با دخانیات را تغییر ندهیم و و وضعیت مصرف را ترمیم نکنیم ممکن است جز کشورهای با مصرف بالای دخانیات باشیم.
دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه اعتیاد سبک مقدمه اعتیاد سنگین است گفت: بسیاری از کشورهایی که توفیقاتی در مبارزه با مبارزه با مواد مخدر داشته‌اند پیش از آن کارشان را با پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات آغاز کرده‌اند لذا پیشگیری به عنوان یک راهبرد اصلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود.

منبع: صدا و سیما