سخنگوی سازمان فضایی ایران با انتشار جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای از هورالعظیم عراق اعلام کرد که «هورالعظیم که در روزهای اخیر دوباره مشتعل شده بود، تقریباً خاموش شده است.»

همشهری- زهرا رفیعی: هفته گذشته اهواز روزهای آلوده پر اضطراری را سپری کرد. حالا سازمان فضایی ایران خبر از خاموش شدن آتش را می‌دهد.  ماهواره خیام ماهواره تصویربرداری است که سال گذشته به فضا پرتاب شد.  

امسال نیز دود آتش سوزی‌های وسیع در بخش عراقی تالاب هورالعظیم شهرهای شهرهای هویزه، دشت آزادگان و اهواز خوزستان را آلوده کرد. در ماه‌های اخیر آتش بارها خاموش و سپس دوباره شعله‌ور شده است. به گفته فرهاد قلی‌نژاد، معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان خوزستان در آتش‌سوزی امسال بیش از ۶۰۰ هکتار از مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده و این مساله به دلیل خشکی تالاب رخ داده است.  هنوز نمی‌دانیم آتش مهار شده است یا نه اما اگر آتش خاموش هم شود تا چند ساعت دیگر هم انتشار دود ادامه خواهد داشت.   


از رابطه خوبمان با عراق استفاده کنیم

هژیر کیانی، دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان خوزستان: ریشه اتفاقاتی که در تالاب هورالعظیم می‌افتد و مشکلات تکرار شونده آن در نبود برنامه‌ریزی مشخص برای محیط زیست استان است. متاسفانه نگاه غالب به خوزستان «تامین کننده منابع مالی کشور» است و توجهی به محیط زیست انسانی و طبیعی آن نمی‌شود. این دو به هم تنیده هستند و مادامی که برنامه جامع نجات‌بخش ملی برای خوزستان تهیه نشود نمی‌توان منتظر بهبود شرایط زیست در این استان بود. مثلا شما هیچ برنامه‌ای نمی‌بینید که در آن مشخص شده باشد فلرهای نفتی چه زمانی کاملا خاموش خواهد شد. نگاه به منابع طبیعی به خصوص تالابها فانتزی است و بهره برداری صرف است. ارزش خدمات اکولوژیک بخش‌های مختلف طبیعت مشخص نیست و مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای آموزش حفاظت و یا بهره‌برداری از منابع طبیعی دارد. این نگاه باعث از بین رفتن محیط زیست در استان و بالا رفتن نرخ مهاجرت از استان شده است. بسیاری از مهاجرت‌ها در حاشیه تالاب‌ها بویژه تالاب هورالعظیم به دلیل مسائل زیست محیطی است. هورالعظیم هرساله می‌سوزد ولی یک کارگروه تخصصی مقابله با آتش سوزی در محیط زیست استان وجود ندارد. در حالی که ما با روابط خوبی که با عراق داریم می‌توانیم مانع از ایجاد آتش سوزی شویم. خوشبختانه دیپلماسی مقابله با گردوغبار فعال شده است و می‌توان از آن برای کنترل آتش سوزی هوراعظیم نیز استفاده کرد. بخشی از کانون‌های گرد و غبار خوزستان، مناطقی است که در اثر آتش سوزی بستر تالاب پوشش گیاهی خود را از دست داده است. تشکل‌های غیر دولتی برای افزایش مشارکت مردمی آماده‌اند که با نظارت دولت در کاهش آسیب‌های زیست محیطی فعالیت کنند.  

بیشتر بخوانید: 

دود هور العظیم عراق بر جان خوزستانی‌ ها

ایران نقش راهبردی در مقابله با توفان های گرد و غبار دارد

تیغ سهراب بر گلوی هورالعظیم

تالاب سه روز است که می سوزد

نافرجامی مذاکرات با عراق برای خاموش کردن آتش هورالعظیم