اواسط مهرماه بود که شبکه مترو تهران با حضور رییس جمهور افتتاح شد و طی آن ۴ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ مترو پایتخت به بهره برداری رسید.

همشهری- مهدی اسماعیل پور: پس از افتتاح ۳ ایستگاه جدید در بخش شمالی خط ۶ مترو، حد فاصل ایستگاه‌های شهید ستاری تا شهید آرمان علی وردی، برخی از مسافران گلایه‌هایی نسبت به مشکلات ایجاد شده در این خط داشتند. بعضی از مسافران از نسبت به تاخیر برخی ایستگاه ها در خط ۶ و ۷ اعتراض داشتند و تصور شده که با افتتاح خطوط جدید سرفاصله قطارها نیز افزایش پیدا کرده است. این موضوع باعث شد تا اصل ماجرا را از مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه جویا شویم.

کاهش سرفاصله به ۱۲ دقیقه  

مسعود درستی در خصوص خط ۶ مترو با تاکید بر این موضوع که نه تنها سرفاصله حرکت قطار ها در ۶ مترو افزایش نداشته است، از کاهش ۳ دقیقه‌ای سرفاصله در این خط خبر می دهد و به همشهری می گوید:« تا قبل از این سرفاصله حرکت قطارها در این خط ۱۵ دقیقه بود که با اضافه شدن ۳ رام قطار جدید به ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است.» پیش از اضافه شدن این ۳ رام قطار جدید، ۷ رام قطار در خط ۶ خدمات رسانی می‌کردند که اکنون این تعداد به ۱۰ رام قطار افزایش پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درباره اینکه ۳ رام قطار جدید از کدام محل به خط ۶ تزریق و اضافه شده است هم این گونه توضیح داده و می گوید:«۳ رام قطار اضافه شده ماحصل اورهال‌های انجام شده و مدیریت و برنامه ریزی های صورت گرفته است.» به عبارت دیگر با اضافه شدن ۳ ایستگاه جدید، ۳ رام قطار هم به خط ۶ اضافه شده است.

استقبال مسافران فراتر از انتظار بود

همچنین مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درباره اینکه با اضافه شدن ۳ ایستگاه جدید شامل شهر زیبا، شهران و شهید آرمان علی وردی(کوهسار) سرفاصله قطارها افزایش پیدا کرده بود، با رد این موضوع از استقبال چشمگیر شهروندان و افزایش قابل توجه تعداد مسافران در این خط خبر می‌دهد و می‌گوید:«تا قبل از اضافه شدن ۳ رام قطار جدید هم تغییر و افزایشی در سرفاصله حرکت قطار های خط ۶ نداشتیم. موضوع اصلی در این خط استقبال بسیار زیاد شهروندان و افزایش قابل توجه تعداد مسافران است. با افتتاح ۳ ایستگاه جدید میزان استقبال از خط ۶ بیشتر از پیش بینی‌های صورت گرفته است، به شکلی که شاهد ازدحام مسافر در ایستگاه‌ها هستیم. بر اساس آخرین آمارها حدود ۲۶ هزار نفر به تعداد مسافران خط ۶ افزوده شده است و تعداد مسافران روزانه از حدود ۷۵ هزار سفر به حدود ۱۰۱ هزار سفر افزایش پیدا کرده است.» به این ترتیب مشخص می شود نه تنها خللی و تاخیری در ارائه خدمات به مسافران خط ۶ ایجاد نشده است که همان خدمات اینبار به تعداد بیشتری از شهروندان و هزاران مسافر جدید ارائه می شود.

اضافه شدن یک یا دورام قطار دیگر به خط ۶

درستی با اشاره به این موضوع که پاسخ دادن به افزایش درخواست سفر در خط ۶ و مدیریت ازدحام مسافران در این مسیر نیازمند اضافه و تزریق شدن چند رام قطار دیگر است، در تکمیل صحبت هایش می گوید:«با اضافه یک یا دو رام قطار جدید می توان استقبال فراتر از انتظار شهروندان از خط ۶ را به خوبی مدیریت کرد. با توجه به این موضوع طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تا قبل از پایان سال یک یا دو رام قطار از بخش اورهال به خط ۶ اضافه خواهد شد تا این ازدحام در برخی ایستگاه ها که حاصل استقبال بالای شهروندان از این خط است به خوبی مدیریت شود.» البته همان طور که اشاره شد درحال حاضر هم مشکلی درخدمات رسانی به مسافران وجود ندارد و تنها موضوعی که مطرح است به استقبال بالا و فراتر از انتظار شهروندان از خط ۶ با اضافه شدن ۳ خط جدید در بخش شمالی بر می گردد.

در رابطه با میزان افزایش مسافران خطوط مترو تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از افزایش ۹ درصدی مسافران این ناوگان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است.

البته نباید فراموش کرد که این افزایش مسافران و اضافه شدن خطوط و ایستگاه های جدید نیاز به افزایش مناسب واگن دارد که این موضوع با اضافه شدن تدریجی ۱۰۵۰ واگن جدید که دستاورد سفر شهردار به کشور چین است و اولین بخش آن تا یکسال آینده تحویل می شود، تحولی بزرگ در خدمات رسانی شبکه مترو تهران ایجاد خواهد شد و نه تنها مشکلات مربوط به خطوط و ایستگاه های فعلی کاملا برطرف می شود که واگن های مورد نیاز برای خطوط و ایستگاه های در دست اجرا نیز تامین خواهد شد. 

منبع: همشهری آنلاین