حمید هیدارن: مهدی متقیان رئیس هیات فوتبال قم به دلیل آنچه دخالت در امور هدایتی عنوان شده، از سمت خود استعفا کرد. از حق نباید گذشت که او خدمات ارزنده‌ای در طول یک سال فعالیتش به فوتبال استان قم ارائه کرد و توانست اهالی فوتبال این رشته را بار دیگر دور هم جمع کند.

 اما به واقع چه اتفاقی افتاده که یک مسئول خدمتگزار و مشتاق کار، به چنین نتیجه‌ای می‌رسد. دخالت در امور مدیریتی هیات فوتبال قم از چه کانالی بوده و چرا صورت گرفته است؟ این مسائل قرار است تا کی به ورزش ما لطمه وارد سازد؟

متقیان ابتدا نمی‌خواست در مورد استعفایش حرفی بزند اما وقتی با این استدلال ما مواجه شد که سکوت دردی را دوا نمی‌کند، کمی در لفافه حرف‌های دلش را با روزنامه همشهری در میان گذاشت.

  •  از دخالت در کارهایتان صحبت کرده‌اید! فکر می‌کنید این صحبت‌های سربسته برای همگان گویا است؟

من معتقدم تصمیمات هیات فوتبال استان باید داخل هیات گرفته شود اما بعضاً مشاهده می‌شد که برخی تصمیمات سلیقه‌ای در جاهای دیگر گرفته شده و قرار بود به هیات فوتبال قم القا شود. این مسئله پسندیده نبود. از طرفی وقتی قرار است فوتبال در یک منطقه رشد پیدا کند، باید همه طیف‌ها با هر گرایشی که دارند در برنامه‌ها به کمک طلبیده شوند و کار به یک گروه خاص محدود نشود.

 هدف ما استفاده از تمام پتانسیل موجود در فوتبال استان بود و در این راه سعی کردیم ارتباط خوبی بین ارکان مختلف فوتبال برقرار سازیم. از پیشکسوتان صاحب‌نظر مدد جستیم و تعامل خوبی با اهالی فوتبال داشتیم اما متاسفانه در کار ما سنگ‌اندازی می‌شد.

  •  یعنی چه؟ مگر سیاستگذاری‌های فوتبال استان با شما نیست؟

برخی دوستان تصور می‌کردند رئیس هیات فقط وظیفه دارد وجه نقد به فوتبال تزریق کند و سیاستگذاری‌ها را آنها باید انجام دهند که این مسئله با دیدگاه‌های ما جور در نمی‌آمد. من خود یک فرد دانشگاهی هستم و عادت ندارم بدون برنامه و نیز بدون چشم‌انداز حرکت کنم.

اما عملکرد آقایان طور دیگری است ارتباطات این هیات با مقامات فرااستانی بسیار عالی شکل گرفته و مشکلی هم با مسئولان و دست‌اندرکاران فدراسیون فوتبال نداریم اما این تعامل همه چیز نیست و ما به حمایت‌های داخل استان هم نیاز داریم. شاید بعضی‌ها حاضر باشند به هر قیمتی 4 سال رئیس یک هیات ورزشی باشند اما من اگر احساس کنم وجودم در جایی مثمرثمر نیست و اهدافم به نتیجه منجر نمی‌شود، خود کنار می‌کشم.

  •  به نظر می‌رسد مشکل شما با اداره کل تربیت بدنی استان است. اینطور نیست؟

من فقط این را می‌گویم که برخی موفقیت‌ها و تلاش‌ها به مذاق عده‌ای از دوستان خوش نمی‌آید و در این حالت شروع به اشکال‌تراشی، تهمت زدن و مسائلی اینچنینی می‌کنند. البته توده علاقه‌مندان فوتبال قم سیاست‌های هیات را تایید می‌کنند اما یک‌سری کارشکنی کرده و کارهایی انجام می‌دهند که به نام من و همکارانم تمام می‌شود.با چنین شرایطی واقعا امنیت شغلی بی‌معنا است. ما تمام موارد را مکتوب به آقای کفاشیان ارائه کرده‌ایم.

 امروز مباحثی چون آموزش، ارتباطات در سطح کلان، طرح‌های ریشه‌ای مثل آسیا ویژن و... مسائلی هستند که فوتبال یک استان را متحول می‌کنند اما عده‌ای طوری دیگر عمل کرده و فوتبال را مختص طیفی خاص می‌دانند.

 آنها در محافل و مجالس ورزشی علیه هیات فوتبال قم جوسازی کرده و نه تنها کمکی نمی‌کنند بلکه شیطنت می‌نمایند. متاسفانه برخی از این افراد در بدنه خود هیات فوتبال هم یافت می‌شوند. از طرفی دستگاه‌هایی که می‌توانستند با ما همکاری کنند، فقط به ضربه‌زدن پرداختند. در واقع استعفای من زنگ خطری است برای فوتبال استان و اینکه فوتبال ما سالم نیست و یک روز باید به وضع آن رسیدگی کرد. 

  •  در شرایطی که تیمی چون صبای قم درگیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا است و به حمایت‌های هیات فوتبال استان نیاز دارد، فکر نمی‌کنید کناره‌گیری شما به این تیم هم لطمه می‌زند؟

به هر حال باید از یک‌جا شروع کرد. البته برخی آقایان بحث دوشغله بودن مرا دلیل این استعفا بیان کرده‌اند اما طی استعلامی که داشتیم، مشخص شد مشکلی از این بابت ندارم. اگر کناره‌گیری کرده‌ام برای آن است که آبروی کاری‌ام را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم و نمی‌خواهم در آینده شریک برخی سوءمدیریت‌های آقایان شوم. 

  •  باز هم نگفتید منظورتان از این آقایان کیست؟

زمان خود همه چیز را مشخص می‌کند. این افراد با عملکردشان خودبه‌خود به مردم معرفی می‌شوند.

همشهری استانها