جدل‌های سخیف فوتبال ایران به طعنه و کنایه‌های کودکانه رسیده است؛ از «آدم‌های بیخودی» تا «تو در حد من نیستی» این فضا حال مردم را بد می‌کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، یک جمله کلیشه‌ای داریم که حتی اگر هزار بار دیگر هم تکرار شود، یک سر سوزن از حقیقت نهفته در آن کاسته نخواهد شد؛ اینکه همه جای دنیا از فوتبال لذت می‌برند، اما ما در ایران این پدیده را تبدیل به سوژه‌ای دردناک کرده‌ایم که یکسره مایه رنج و محنت است. آنقدر همه‌چیز را برای خودمان سخت می‌کنیم، آنقدر به پر و پای هم می‌پیچیم، آنقدر سرمان گرم تیم دیگری است که اصلا از یاد می‌بریم فلسفه ورزش دور هم بودن و کیف‌کردن است. بیشتر از اینکه اتفاقات فنی بولد شود و در مورد گل‌ها و موفقیت‌ها و دستاوردها حرف بزنیم، مدام در حال بازتاب‌دادن حملات آدم‌ها و تیم‌ها به هم هستیم؛ لیگ بیانیه، فوتبال مصاحبه، جام انشانویسی. بس است، واقعا بس است دیگر.

زشت‌ترین مجادله‌ای که سراغ داریم

سابقا رسم بر آن بود که تیم‌ها و مربیان حتی اگر می‌خواستند به هم طعنه و کنایه بزنند، این کار را به شکل غیرمستقیم انجام می‌دادند. استفاده از عباراتی مثل «تیم خاص» یا «بعضی تیم‌ها» رایج بود که البته همان‌ها هم زشت و قبیح به‌نظر می‌رسیدند. جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی اما تعارف را کنار گذاشتند و هر چه دل‌شان خواست نثار هم کردند. پس از آنکه پرسپولیس از استقلال شکایت کرد و خواهان کسر امتیاز از این تیم به‌خاطر عدم‌رعایت سقف قرارداد شد، سرمربی استقلال در اظهارنظری بسیار پرسروصدا گفت: «ما مثل بعضی‌ها نیستیم که وضع‌مان خوب باشد و اشک تمساح بریزیم.» روشن بود که طعنه او به یحیی گل‌محمدی و آن ژست معروفش بعد از فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند است. سرمربی پرسپولیس هم خیلی بدون تعارف به نکونام لقب «آدم بیخودی» داد. روشن بود که این بازی همین‌جا تمام نخواهد شد. پس نکونام عکس‌العمل دوباره‌ای نشان داد و گفت: «یحیی در حد من نیست. فوتبال ایران آدم اضافی زیاد دارد که ایشان هم یکی از آنها هستند.» پاسخ آخر گل‌محمدی اما ملایم‌تر بود: «ایشان یاد نگرفته به بزرگ‌تر از خودش احترام بگذارد و من دیگر بحثی با او ندارم.»

مداخله اطرافیان

اگرچه به‌نظر می‌رسد آتش جنگ بین نکونام و گل‌محمدی فروکش کرده، اما چیزهایی که آنها به هم گفتند، فضای مجازی را کاملا تحت‌تأثیر قرار داده و باعث شده طرفداران پرسپولیس و استقلال تندتر از هر زمان دیگری به جان هم بیفتند. از سوی دیگر برخی اطرافیان ۲‌مربی هم وارد گود شده‌اند؛ سروش رفیعی کری تندی برای استقلالی‌ها خوانده و علی خطیر، مدیرعامل آبی‌ها لابد برای اینکه نشان بدهد واقعا با نکونام آشتی است، او را تا سطح بزرگ‌ترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران بالا برده است. جالب اینجاست که خطیر برای عرض ارادت به نکونام، حتی پای مهدی طارمی و سردار آزمون را هم وسط کشیده و آنها را پایین‌تر از سرمربی تیمش دانسته است؛ اظهارنظری غیرمحتاطانه که می‌تواند شعبه‌های جدید و بیهوده‌ای برای این جدل زشت باز کند. در مجموع خوب است دوستان گاهی به شناسنامه خود نگاه کنند و دست از این مشاجره‌های بسیار سطح پایین بردارند. مردم می‌خواهند در ازای این همه پولی که خرج فوتبال می‌شود، چهار تا بازی خوب ببینند، نه آنکه درگیر لفاظی و تنش‌های اعصاب‌خردکن شما جماعت همیشه طلبکار باشند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها