به گزارش همشهری آنلاین، رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز به پیچیدگیهای قابل توجه طراحی و اجرایی این پروژه اشاره کرد و اعلام کرد: پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری شیراز به همراه پروژههایی از کشورهای چین و کانادا به عنوان یکی از ۳ پروژه برتر انتخاب شده است.
«امیر یقطین» با اشاره به اینکه پروژه مربوط به ساخت تونل لینک و کراساور خط ۲ مترو شیراز است به همشهری گفت: هدف از ساخت این سازه ایجاد امکان ارتباط مابین خطوط یک و ۲ قطار شهری شیراز است.
او درباره مخاطرات پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری شیراز، افزود: مجاورت با ساختمانهای آسیب پذیر و با عمر بیش از ۵۰ سال، عبور از زیر خیابانهای با تردد بالا، وجود خاک ریزشی در تاج تونل، وجود آب در بخشی از مقطع حفاری و وجود تونل TBM ساخته شده از مخاطرات این پروژه به شمار می روند. بحرانیترین بخش این سازه دارای عرض ۲۸ متر و ارتفاع ۱۲ متر بوده که در عمق ۲۹متری نسبت به سطح زمین ساخته شده است.
یقطین با تاکید بر اینکه مجموعه تکنیکهای استفاده شده در طراحی و اجرا مورد توجه هیات داوران انجمن بینالمللی تونل قرار گرفته است، گفت: به دنبال این اتفاق مهم تجارب موجود در این پروژه در سطح بینالمللی معرفی شده و امید است از این درسآموختهها جهت ارتقای صنعت حفاری زیرزمینی در سراسر جهان استفاده شود.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، اتکا به توانمندی مهندسی داخل کشور و همت مهندسان جوان ایرانی در تمامی مراحل طراحی و اجرای این پروژه را از ویژگی های مهم آن دانست و اضافه کرد: در این پروژه حدود ۴۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۸ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۴هزار تن آرماتوربندی صورت گرفته است. هزینه عمرانی ساخت کراس اور و تونل لینک ارتباطی بین خطوط یک و ۲ مترو شیراز به ارزش بیش از ۴۰۰میلیارد تومان و مدت زمان احداث پروژه در حدود ۳ سال بوده است.
آنطور که روابط عمومی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گزارش داده است انجمن بینالمللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۷۴ تأسیس شده. این اتحادیه در حال حاضر دارای ۷۸ کشور عضو و هدف از تأسیس آن تشویق به استفاده از زیرزمین برای بهرهمندی عمومی، محیط زیست و توسعه پایدار است. همچنین، این سازمان پیشرفتها در برنامهریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و ایمنی تونلها و فضای زیرزمینی را ترویج میکند. این انجمن بینالمللی از سال ۲۰۱۵ با رویکرد یافتن و ارزش نهادن به دستاوردهای قابل توجه در زمینه احداث تونل و صنعت زیرزمینی نسبت به برگزاری مسابقهای جهت انتخاب پروژههای برتر هر سال میلادی از بین پروژههای شاخص اجرا شده در سراسر جهان اقدام کرده است. این رویداد همچنین به نمایش گذاشتن پروژههای جسورانه زیرزمینی در سراسر جهان و همچنین آخرین نوآوریها، تکنیکها و روشها در زمینه احداث تونل را هدف گذاری کرده است.