معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران اعلام کرد: «تا پایان هفته برای حل مشکلات پایانه جدید شرق اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تزریق می شود.»

به گزارش همشهری آنلاین؛ پروژه پایانه شرق دهه ۸۰ عملیاتی شد و سال ۹۵ با پیشرفت حدود ۹۷ درصدی نیمه کاره رها و طی حدود ۴ تا ۵ سال دچار تخریب و فرسودگی شد. مدیریت شهری ششم تکمیل و بهره برداری از این پروژه را در دستور کار قرار داد و تصمیم برآن شد تا تکمیل پایانه شرق در ۳ فاز پیگیری شود. دیروز در جلسه ای که با حضور برخی از مدیران شهری و مدیر پروژه برگزار شد، آخرین وضعیت پایانه شرق بررسی شد و یوسفی مدیر این پروژه گفت که در بخش تجهیزات ۲۲ درصد و در بخش سالن اصلی هم ۲۸ درصد پیشرفت داشته‌ایم و حدوداً ۵۰٪ از برنامه عقب هستیم. به گفته او اگر پروژه به این منوال پیش برود، اردیبهشت سال آینده بهره برداری می‌شود اما در صورت تزریق اعتبار و پیگیری کارها به صورت فشرده، اسفند امسال می‌توانیم شاهد تکمیل آن باشیم.

یوسفی عنوان کرد: «تاکنون ۱۲۴ میلیارد تومان در پروژه هزینه شده و ۶۵ میلیارد تومان نیز تعهد ایجاد کرده‌ایم؛ اصل مشکل این پروژه کمبود نقدینگی است.» پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان پایانه‌ها هم از تامین نقدینگی برای پروژه خبر داد و گفت که قرار است ۶۰ میلیارد تومان برات کارت داده شود. لطف الله فروزنده معاون مالی شهرداری تهران هم از تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه خبرداد و تاکید کرد: «تخصیص های نقد و غیر نقد به پروژه خوب بوده اما معاونت باید با اولویت پروژه های مهم را بررسی کند.»

تامین نقدینگی از طریق تهاتر

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان این که تا نیمه آذر ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به پایانه شرق تزریق می‌شود، گفت: «۵۰ درصد اعتبار هم باید از طریق تهاتر پرداخت شود تا کار پیش از آغاز فصل سرد به پایان برسد. چرا که طبق قولی که از معاونت حمل و نقل گرفته شده فاز اول این پایانه باید در دی ماه افتتاح و اصلاحات هندسی دسترسی های این پروژه باید تا آن زمان کامل شود و باید معاونت فنی و عمرانی نیز دوربرگردان غیر همسطح شرق به شرق در بزرگراه یاسینی را تا خرداد ماه سال آینده تکمیل کند.»

اتصال پایانه شرق به خط ۲ مترو هم موضوعی است که تشکری به آن اشاره و عنوان کرد: «تکمیل خط ۲ مترو تهران و اتصال آن به پایانه شرق جز برنامه‌های امسال مترو تهران است و باید هرچه سریعتر این اقدام صورت گیرد و مترو در پایانه شرق فراهم شود.»

وضعیت فازهای پروژه

  • فاز اول: این فاز شامل سالن اصلی است که حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ متر مساحت دارد. همچنین محوطه‌سازی و ایجاد جاده دسترسی به طول ۵۰۰ متر در عرصه ۱۳۰ هزارمتری اجرایی می‌شود.
  • فاز دوم: طراحی و مهندسی این فاز از ابتدای مرداد آغاز شده و آبان عملیات اجرایی شروع می‌شود و تا پایان فروردین سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در این بخش ایجاد ۱۷۵۰۰ مترمربع پارکینگ سواره، تاکسی و اتوبوس، مهم‌ترین بخش خواهد بود.
  • فاز سوم: طراحی و مهندسی این فاز از مرداد آغاز شده تا پایان آذر ادامه خواهد داشت. عملیات اجرایی آن دی‌ماه شروع می‌شود و پایان تابستان سال آینده بهره‌برداری می‌شود. ساختمان‌های جانبی شامل آتش‎نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی، نگهبانی، تعمیرگاه، نگهداری و کارواش در دستور کار قرار دارند.