تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰

گروه بین‌الملل: وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد رئیس‌جمهوری این کشور پنجم تا هشتم مه ( 15تا 18 اردیبهشت ) به آمریکا سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر، فرصتی برای تقویت و گسترش مناسبات دوجانبه میان پاکستان و آمریکا و همچنین توجه بیشتر به همکاری‌های منطقه‌ای در بالاترین سطح خواهد بود. تحلیلگران معتقدند آمریکا فشار دیپلماتیک فراوانی را بر زرداری برای انجام تغییرات مورد نظر آمریکا در 2 بعد سیاسی و نظامی وارد خواهد کرد.

زرداری در این سفر برای نخستین بار به‌طور رسمی با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و سپس در نشست سه‌جانبه با اوباما و حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان شرکت می‌کند.

رئیس‌جمهوری پاکستان همچنین با جوزف بایدن معاون رئیس‌جمهوری، سناتور جان کری، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه، رابرت گیتس وزیر دفاع، ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا و اعضای مجلس سنا و نمایندگان این کشور دیدار خواهد کرد.

خبر دیگر اینکه همزمان با ادعای برخی نشریات غربی درباره تصمیم اسلام آباد درباره درمیان گذاشتن اسرار هسته‌ای خود با غربی‌ها، پاکستان به‌شدت این ادعاها را تکذیب کرد.
عبدالباسط، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان این گزارش‌ها را کاملا بی‌پایه و اساس خواند.

وی با اشاره به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از افتادن زرادخانه‌ هسته‌ای پاکستان به دست طالبان و دیگر گروه‌های افراطی گفت: تاسیسات هسته‌ای پاکستان کاملا امن هستند و این نگرانی‌ها بی‌مورد است.

روزنامه ملت پاکستان به نقل از باسط گزارش داد: با توجه به فرماندهی چند لایه و سیستم‌های کنترلی ما، دارایی‌های استراتژیک پاکستان کاملا ایمن هستند. نگرانی‌ها درباره ایمنی دارایی‌های استراتژیک‌ ما بی‌مورد است.

پیش‌تر گزارش‌ها حاکی از این بود که مقام‌های نظامی و غیرنظامی ارشد پاکستان در حال تبادل اطلاعات سری درباره‌ برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور با کشورهای غربی برای کاهش نگرانی آنها درباره‌ ایمنی این سلاح‌ها هستند.

به نوشته روزنامه دیلی ایندیا، یک فرستاده‌ ارشد غربی در اسلام آباد گفت: به دیپلمات‌ها درخصوص ایمنی سیستم‌های تسلیحاتی و میزان دور بودن آنها از مناطق تحت سلطه‌ طالبان اطمینان داده شده است.

در این گزارش آمده است: مقام‌های پاکستانی این اطلاعات را در اختیار کشورهای غربی گذاشته‌اند تا آنها را متقاعد کنند که سلاح‌هایشان به دست طالبان نخواهد افتاد.

همزمان با این تحولات، درگیری با طالبان به بحرانی بی‌سابقه برای دولت تبدیل شده است. هر چند پاکستان از تشکیل یک دادگاه اسلامی در شمال غربی این کشور در چارچوب موافقت‌نامه صلح با طالبان خبر داده است اما منابع خبری از ادامه عملیات گسترده ارتش پاکستان در این منطقه خبر می‌دهند.

خبر تشکیل دادگاه استیناف اسلامی در استان سرحد شمال غربی پاکستان در شرایطی منتشر شده است که نیروهای پاکستانی تهاجم زمینی و هوایی گسترده خود را بر ضد‌شبه نظامیان که به چندین بخش در منطقه ملکاند واقع در 100‌کیلومتری اسلام‌آباد نفوذ کرده اند، ادامه می‌دهند.

میان افتخار حسین، وزیر اطلاع‌رسانی استان سر حد شمال غربی پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: دولت محلی در منطقه ملکاند، دارالقضا، دادگاه استیناف اسلامی، تشکیل داده است.

وی با اعلام خبر انتصاب 2 قاضی در این دادگاه، تاکید کرد که دولت پاکستان به وعده خود عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت پاکستان در ماه فوریه موافقت کرد به افراطیون مذهبی اجازه دهد قوانین شریعت اسلامی را در دره سوات که بخشی از منطقه ملکاند است، اجرا کنند.

این در حالی است که طالبان به جای خلع سلاح شدن براساس این توافق، به سوی اسلام‌آباد پیشروی کرده و بخش‌های زیادی از مناطق دیر پایین و بونر را تصرف کرده‌اند و این اقدام طالبان، عملیات نظامی ارتش را در پی داشته است.

نظرسنجی از پاکستانی‌ها درباره آمریکا

براساس نتایج نظرسنجی مؤسسه صلح آمریکا در فوریه 2008، اغلب مردم پاکستان معتقدند که حضور آمریکایی‌ها در آسیا تهدیدی برای کشور آنهاست.

طبق این گزارش، 84 درصد از پاکستانی‌ها معتقدند که حضور آمریکا در آسیا تهدیدی برای کشور آنهاست حال آنکه 62 درصد این نظر را درباره شبکه تروریستی القاعده و 50 درصد نیز این عقیده را درباره شبه‌نظامیان طالبان دارند و این گروه‌ها را تهدیدی برای پاکستان می‌دانند.

این در حالی است که براساس نتایج همین نظرسنجی، 50 درصد از مردم پاکستان بر این اعتقادند که هدف اصلی آمریکا تضعیف جهان اسلام است.