تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹

همشهری آنلاین: عضو انجمن نجوم ایران گفت: با توجه به اینکه دوشنه شب مسیر گذر زمین از میان توده باقی مانده ستاره دنباله‌دار "هالی" است زمینیان شاهد بارش شهابی خواهند بود.

اسدالله قمری نژاد در گفتگو با مهر بارش شهابی امشب (دوشنبه 14 اردیبهشت) را با عنوان " اتای دلوی" ذکر کرد و گفت: دلیل این بارش نزدیکی کانون بارش به ستاره "اتای" صور فلکی "دلو" است. [شگفتی دانشمندان از مواد تشکیل دهنده ستاره‌های دنباله‌دار]

وی افزود: زمانی که مسیر گذر زمین از میان توده باقی مانده ستاره دنباله دار "هالی" باشد زمینیان شاهد بارش شهابی خواهند بود. این دنباله دار دارای پریود حرکتی 76 ساله است و هر 76 سال به حضیض مداری خود می‌سد. آخرین باری که زمین به ملاقات این ستاره رفت سال 1365 مصادف با 1986 بود.

قمری نژاد با تاکید بر اینکه بیشترین میزان بارش این شهاب در روز 16 اردیبهشت ماه هر سال رخ می‌هد، اظهار داشت: در این زمان می‌وان بین 60 تا 70 شهاب را در ساعت مشاهده کرد که معمولا در مکانهای بسیار تاریک قابل رویت است.

عضو انجمن نجوم ایران با بیان اینکه این بارش در ایران نیز قابل رویت است به مهر گفت: در شهرهای بزگ به دلیل آلودگی نوری میزان رویت این بارش به 10 شهاب می‌سد.

قمری نژاد ادامه داد: بهترین زمان مشاهده بیشترین شهاب بعد از نیمه شب است که در صورت انتخاب افق و مکان رصدی مناسب می‌توان از مشاهده این بارش لذت برد.