پویا ساسانفر مدیر دفتر هماهنگی و برنامه ریزی برق منطقهای تهران در گفتگو با همشهری به بیان جزئیاتی از همسایگی اجباری برخی از شهروندان تهران با دکلهای برق پرداخت و گفت: برخی از افراد به شکل غیرمجاز دست به ساخت و ساز در حریم دکلهای برق تهران زدهاند، این خانهها پروانه ساخت ندارند چرا که وقتی شهروندی برای گرفتن پروانه ساخت و ساز به شهرداری مراجعه میکند، پروندهشان از سوی شهرداری به نظام مهندسی ارجاع میشود. در گام بعدی ناظر برق به بررسی محیط همجوار میپردازد که این خانهها در حریم دکل برق نباشند. بنابراین خانههای ویلایی و آپارتمانی که اطراف دکلهای برق شکل گرفتهاند، اغلب در اطراف تهران و به شکل غیرقانونی ساخته شدهاند.
او افزود: در نقاط مختلف تهران این مشکل دیده میشود اما بیشتر مسئله مربوط به اطراف تهران و شهرهایی مانند شهریار، احمد آباد مستوفی، صفادشت،کهریزک، ورامین،اسلامشهر، نسیم شهر، قیامدشت، سدلتیان و ...است.
ساسانفر در رابطه با مناطق شهرداری که با این مشکل روبرو هستند، توضیح داد: در شهر تهران نیز بیشتر مناطق شرق مانند تهرانپارس، خاک سفید -که ساخت و سازهای غیرمجاز حدود ۴ دهه پیش یکباره شدت گرفت- با این موضوع درگیر هستند. دکلها از قبل در این مناطق بودند اما مردم با ساخت و غیرمجاز به حریم این دکلها وارد شدند.
او در رابطه با دکلهایی که در منطقه ۱۴ و محله ابوذر وجود دارد، توضیحاتی ارائه داد: دکلهای برق در اتوبان همت نیز وجود دارند اما این دکلها به دلیل رعایت حریم خیلی مشکل ندارند، نکته مهم این است که ساختمانسازی در حریم دکلها اتفاق نیفتد. در رابطه با محله ابوذر نیز استانداردهای فاصله دکل تا مناطق مسکونی رعایت شده است. در پارکی از این منطقه نیز دکلهای برق قرار دارد، به دلیل اینکه دکل در منطقه مسکونی نیست و با خانهها فاصله دارد، خطری شهروندان را تهدید نمیکند.
به گفته مدیر دفتر برنامه ریزی برق منطقهای تهران«برخی از مردم به صورت غیرمجاز دست به ساخت و ساز در حریم دکلها زدند اما وقتی آن منطقه با حضور مردم به عنوان محله شناخته شد، مردم آن دست به اعتراض زدند و خواستار جا به جایی دکلها شدند.»
تخریب خانههای ساخته شده در حریم دکلها
او در رابطه آیین نامه حریم دکلها توضیح داد: این آییننامه در سال ۱۳۹۴ مصوب و به تمام سازمانها ابلاغ شد. در آییننامه براساس ولتاژ دکلها، حریم زمینی و هوایی مشخص شده است.شرکت برق بر این اساس دست به نظارت میزند و اگر تجاوز به حریم دکلها به وجود آمده باشد، شرکت برق این موضوع را به دستگاههای قضائی گزارش میکند تا اقدامات لازم برای تخریب این ساختمان از طریق ضابط قضائی پیگیری شود. در این رابطه چند پرونده داشتیم مانند پرونده احمدآباد مستوفی که به نتیجه رسید.
ساسانفر معتقد است که مسئله دکلهای برق فشار قوی مانند معضل ترافیک، نیازمند همکاری سازمانها و نهادهای مختلف است:«حل این مشکل امکان پذیر است اما نیازمند اعتبار بسیار بالا و تبدیل خطوط هوایی دکل به خطوط زمینی و کابلی با همکاری شهرداریها، راهنمایی و رانندگی و... هستیم.
به گفته او، اتوبان صدر تنها نمونه گسترده از جا به جایی دکلهای برق فشار قوی است که با هزینه شهرداری دوره محمدباقر قالیباف به نتیجه رسید:« سایر موارد جا به جایی به صورت موردی است.»
محلات خاک سفید، شهرری، منطقه ۲۰ ، کن و جوانمردقصاب، نقاطی از شهر تهران هستند که بیشترین مشکل را در رابطه با دکلهای برق فشار قوی دارند، این مدیر شرکت برق منطقه با بیان این نکات به خطر همسایگی با دکلهای برق پرداخت:« خطرهای دکلهای برق موضوعی است که سازمان بهداشت جهانی هم در حال بررسی آن است اما مشکل اصلی مربوط به بحث آتش سوزی و برق گرفتگی است. در مناطقی مانند کن، دکل برق از پشت بام خانهای رد شده بود و زمانی که مالک خانه در حال تنظیم آنتن منزلش بود، دچار برق گرفتگی شد و بر اثر این اتفاق فوت کرد. در دکلهای ولتاژ بالا، خطر برق گرفتگی حتی بدون برخورد وجود دارد. در رابطه با اثرگذاری در معلولیت هم مقالههایی چاپ شده اما هنوز اثبات نشده است.»