تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۸

بوستون: این روز‌ها بحث شیوع آنفلوانزای خوکی در سراسر جهان بسیار داغ است و استفاده از ماسک‌های تنفسی در بین مردم به سوژه‌ای برای عکاس‌های خبری تبدیل شده است.

این در حالی است که رفته رفته این ویروس بر بخش‌های مختلف جامعه تاثیر گذاشته و امور آنها را مختل می‌کند. به تازگی یکی از دانشگاه‌ها اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی رسم دست دادن با دانشجویان پس از برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی را به حال تعلیق درآورند.

در این مراسم پس از اعطای مدرک به دانشجویان، روسای دانشگاه با آنها دست می‌دهند. اما گزارش‌ها حاکی است که این دانشگاه به تازگی مراسم اعطای مدرک به تعداد زیادی از دانشجویانش را با حذف بخش دست دادن برگزار کرده است.

تشویق به سیگار کشیدن

پکن: یکی از شهر‌های چین قانون جالبی را به اجرا در آورده و آن تشویق به استعمال سیگار است. اخیرا از کارکنان ادارات این شهر درخواست شده تا هرچه بیشتر سیگار تولید داخل استعمال کنندکه از این راه بتوانند به وضعیت اقتصادی کمک کنند.

طبق گزارش‌های رسانه‌ها، به کارمندان و مقامات دستور داده شده تا سالانه 230 هزار بسته سیگار دود کنند. یکی از حامیان این طرح بر این باور است که دود کردن سیگار‌های تولید داخل  موجب تقویت چرخه اقتصادی می‌شود.

این در حالی است که تعداد افراد سیگاری در کشور پرجمعیت چین 350 میلیون نفر برآورد می‌شود و سالانه یک میلیون نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار جان خود را از دست می‌دهند. البته به موازات اجرای این قانون تعجب‌برانگیز، سیاست‌های دیگری به‌طور بسیار جدی در مبارزه با استعمال سیگار در چین دنبال می‌شود.

خصومت‌ورزی اداره هواشناسی

لندن: تعدادی از ساکنان یک دهکده کوچک و بسیار زیبا از اداره هواشناسی به دلیل دشمنی با مردم این منطقه شکایت کردند. به گفته این افراد، پیش‌بینی‌های اشتباهی که این اداره از وضعیت آب و هوایی دهکده‌شان ارائه می‌دهد،موجب شده است که گردشگران برنامه سفر خود به این دهکده را لغو کرده و وضعیت اقتصادی این منطقه  را که در ارتباط تنگاتنگ با درآمد حاصل از گردشگری قرار دارد ، به بحران نزدیک کند.

یکی از مقامات این دهکده گفت: از زمانی که اغلب پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی غلط از آب درآمده، تعداد گردشگران به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.  اداره هواشناسی برای بیشتر روز‌ها هوایی آفتابی، هوایی بارانی و سرد پیش‌بینی کرده است.

با این حال اداره هواشناسی در جواب این شکایت اعلام کرده که طبیعت هواشناسی به گونه‌ای است که گاهی پیش‌بینی‌ها با آنچه اتفاق می‌افتد، تفاوت دارد.

سونامی سابقه‌دار

نیویورک: همه ما فاجعه سونامی در اقیانوس هند را به یاد داریم. در سال 2004 این فاجعه طبیعی جان هزاران انسان را گرفت و بسیاری آن را یک بلای طبیعی نادر توصیف کردند. با این حال دانشمندان اخیرا اعلام کرده‌اند که سونامی قدمتی بسیار طولانی دارد و در 2 هزار و 300 سال پیش، منطقه‌ای مشهور در نیویورک که امروزه پر از آسمانخراش است را درنوردیده است. 

مراقب نسل‌های بعد باشید

منهتن: گروهی از بانکداران عالی‌رتبه بر این باورند بحرانی که در حال حاضر سیستم بانکی بین‌المللی درگیرآن است تا نسل‌های بعد ادامه خواهد داشت. آنها بر این عقیده‌اند که برخی سیاست‌های غلط در سیستم بانکی موجب این بحران شده است و در صورت ادامه این روند تا چندین نسل بعد هم پیامد‌های آن را احساس خواهند کرد.