به گزارش همشهری آنلاین، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و یکمین جلسه شورا در جریان بررسی سازمان ورزش و مدیریت میادین میوه و ترهبار گفت: اساسنامهها تصویب و وظایف و اختیارات آماده شده است، با هماهنگی کمیسیونها نظرات در خصوص برخی مادهها ارائه خواهد شد.
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در جریان بررسی اساسنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با بیان اینکه عملکرد این سازمان در تنظیم بازار مؤثر است، توضیح داد: اینکه وظیفه تنظیم بازار را بر عهده سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار بگذاریم، مناسب نیست.
او با بیان اینکه باید در میادین، فضایی برای ذخیره محصولات کشاورزان ایجاد کنیم، گفت: ما تلاش کردیم تا فضاهایی در نظر گرفته و محصولات با قیمت کمتر به مردم عرضه شود؛ بعد از گذشت ۴۰ سال ما به جای کسانی که محصولات را در مزارع کشاورزی خریداری میکنند، انجام وظیفه میکنیم.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه ما چند هزار متر انبار و سردخانه میخواهیم ، یادآور شد: ما نباید جایگزین شویم و میادین میوه و ترهبار را هم دولتی کنیم. ما میخواهیم کار صدها نفر که شغلشان خرید محصولات از مزارع کشاورزی است را انجام دهیم. آقای فصاحت باید از کاراکتر جهاد کشاورزی خارج شود.
فصاحت : با بخش خصوصی رقابت نمیکنیم
ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه وظیفه ما به صورت شفاف اعلام شده و با این اساسنامه به وظیفه خود بازمیگردیم، توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب، باید فضا را برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزان فراهم کنیم.
او با اعلام اینکه در سالهای اخیر، مسئولان سازمان به این نتیجه رسیدند که کشاورزان مستمر نمیتوانند محصولات خود را عرضه کنند و این حضور به صورت فصلی است، گفت: امروز خلاف ماده واحده عمل می کنیم و غرفه به آنها اختصاص می دهیم، بعد میگوییم که از میدان مرکزی محصولات را تهیه و عرضه کنند. در نهایت نمیتوانیم کنترلی بر کیفیت داشته باشیم. ما عین دولت وظیفه بورسی داریم و بر آن نظارت کنیم، بنابراین نباید اجازه دهیم اساسنامه دست ما را ببندد. ما به هیچ عنوان با بخش خصوصی رقابت نمی کنیم.
فاصله قیمتی ۵۰ تا ۳۰۰ درصد میادین ترهبار با بخش خصوصی
فصاحت با بیان اینکه زمانی که فاصله قیمت مراکز ما با بخش خصوصی کاهش پیدا میکند، خوشحال می شویم، تأکید کرد: در برخی مواقع فاصله قیمتی از ۵۰ تا ۳۰۰ درصد است و میادین میوه و تره بار فضایی برای مردم مستضعف است.در مواقع ضروری مانند امروز که در عرضه گوشت به مشکل برخورد کردهایم، باید گوشت تأمین کنیم. ما سال گذشته در عرضه پیاز ورود کردیم و دلیل آن افزایش سه برابری قیمت پاییز بود. وقتی ما ظرفیت داریم و لنگرگاهی برای تنظیم بازار کشور هستیم چرا نباید از این فرصت استفاده کنیم؟ بنده دست تمام مدیران شهرداری و شورا را میبوسم که وظایف ما را تسهیل میکنند.
او با بیان اینکه ما در احداث میادین، منافع مناطق را نیز در نظر گرفتهایم، اعلام کرد: در برخی مناطق، راه اندازی مراکز واقعاً لازم است. ما هیچ راهی نداریم که از طریق نرم افزاری بستری فراهم کنیم که محصولات عرضه شود.
عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورزان شدنی است
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورزان شدنی است، یادآور شد: بحث تأمین سلامت غذا را که مدنظر رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا بود، از یک هفته پیش آغاز کردیم، با اینکه وظیفه ما نیست.
او با تأکید بر اینکه وظیفه ما تولید نیست بلکه فراهم کردن زمینه عرضه محصولات است، گفت: سازمان تعاون روستایی حلقه بین ما و کشاورزان است. این سازمان محصولات را خریداری میکند و به میادین میوه و تره بار تحویل میدهد اما فرایندها به تعاون روستایی اعلام میشود.
چمران: به کیفیت محصولات میادین میوه توجه شود
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مواردی درست است که از میادین میوه و تره بار ارزان تر میخریم اما ناچاریم نیمی از آن را دور بریزیم، گفت: اینگونه قیمت با بخش خصوصی یکسان میشود؛ بنابراین باید به کیفیت توجه شود. قیمت میادین حداقل ۳۰ درصد کمتر از بخش خصوصی است اما امیدواریم با افزایش کیفیت، دور ریختنها به اندازه ی نباشد که به قیمت پایینتر آسیب بزند.
او افزود: با وجود این تفاوت قیمت، مردم گلایهمند هستند و امیدواریم با خرید از تعاونیها، قیمتها روند کاهشی داشته باشد و هم کیفیت محصولات افزایش پیدا کند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه میادین میوه و تره بار در کنار دولت به تنظیم بازار کمک کنند، اعلام کرد: در مواردی دولت تأکید میکند که برخی اقلام را میادین توزیع کند. سازمان میادین در خرید محصولات کشاورزی از مسیر تعاونیها اقدام میکند، چه اشکالی دارد که خرید از تعاونی ها که از تولیدکنندگان خریداری می کنند، انجام شود؟
او ادامه داد: به جای اینکه میادین سلطان میوه و تره بار شوند، ما باید کشاورز داخلی را حمایت کنیم و این حمایت یعنی خرید محصول کشاورز به قیمت واقعی و عرضه آن به همین قیمت است. چه اصراری است که بگوییم از میدان مرکزی خریداری شود.
چمران با بیان اینکه گوشت را میتوانند ارزان عرضه کنند، گفت: چه اشکالی دارد که سازمان میادین، گوشت را از جایی که ارزانتر به فروش میرساند، خریداری و عرضه کند؟
عباسی: دغدغه ما قطع دست واسطهها است
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اساسنامهها برای طولانی مدت تنظیم میشوند، گفت: اگر به صورت دورهای مقایسه کنیم، فروشگاه شهروند گرانتر از دیگر فروشگاههاست. چرا؟ یکی از دلایلی که مردم استقبال کمتری از فروشگاه شهروند دارند، همین موضوع است. فروشگاههای زنجیرهای دیگر بیش از اندازه توسعه پیدا کردند اما فروشگاههای شهروند نمیدانند در همین شرایط هم چگونه خود را اداره کنند.
عباسی با بیان اینکه باید سازمان میادین میوهوترهبار از شاخص سوددهی خارج شود، گفت: تا زمانی که یکی از شاخصهای عملکردی، سوددهی است، این مسائل وجود دارد. دغدغه ما قطع دست واسطههاست اما باید راهکارهایی ارائه دهیم که دور از گزند باشد.
آقامیری: با بخش خصوصی رقابت نمیکنیم
سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه شهروندان منطقه ۶ تقاضا داشتند که در سه محله بازار میوهوترهبار ایجاد شود، تأکید کرد: هدف ما این است که جنس ارزان قیمت و با کیفیت به دست مردم برسد و باید اجازه دهیم سازمان در قلمروهای دیگر نیز ورود کند تا توانایی خود را به اثبات برسند و در این بخشها نیز محصولات با کیفیت و ارزان قیمت ارائه دهد. ما با بخش خصوصی رقابت نمیکنیم بلکه در مقابل دلالها میایستیم. این اجازه باید داده شود که سازمان در تأمین برخی محصولات ورود کند. مردم آسیب پذیر، خدمات خوبی از میادین میوهوترهبار دریافت کردند و حتی در مناطق شمالی شهر نیز مردم خواستار ایجاد این بازارها هستند.
پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه و در واکنش به سخنان مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا، گفت: فروشگاه شهروند در حکم احتکار، برائت گرفت.
گفتنی است در پایان اصلاحات برخی مواد اساسنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، انجام و در نهایت این اساسنامه با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.