یک کارشناس مستقل هواشناسی با برسی نقشه‌ها و الگوهای هواشناسی از ورود دو موج بارشی به کشور در دو بازه زمانی خبر می دهد و معتقد است که با فعالیت موج نخست از سه‌شنبه شب آلودگی هوای شهرها کاهش می‌یابد.

همشهری آنلاین - مجیدجباری: آلودگی هوای ۹ کلانشهر و پیش‌بینی هفته گرمتر از نرمال برای هفته پیش رو، چشم مردم را به آسمان دوخته است. افزایش یک تا ۶ درجه ای دمای هوای کشور از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه به نسبت سال‌های قبل در همین بازه زمانی از اثرگذاری پدیده آب و هوایی ال نینو بر ایران حکایت دارد. حالا اما مردم شهرها و روستاهای کشور در انتظار باران نشسته‌اند و امیدوارند وزش باد و بارش باران، آلودگی و گرمای هوا را کاهش دهد.

محمد رضا جاویدی، کارشناس مستقل هواشناسی در این باره به همشهری‌آنلاین می‌گوید:«آلودگی هوای شهرها با ورود دو سامانه بارشی به کشور و فعالیت در دو بازه زمانی یکی از سه شنبه شب( ۲۳ آبان) و دیگری از دوشنبه ( ۲۹ آبان ماه) به تدریج کاهش می یابد و شاخص آلودگی هوا تا روز چهارشنبه در بیشتر شهرها بهبود می یابد. او از سه شنبه شب برای پایتخت هم بارندگی پیش بینی می‌کند و معتقد است که بارش‌ها درمناطق شمالی تهران ممکن تا ۴۰ میلیمتر هم برسد.

این کارشناس هواشناسی درباره جزئیات فعالیت سامانه های بارشی و تاثیر آن بر آلودگی هوا توضیح می‌دهد: «اواخر روز سه شنبه و اوایل چهارشنبه غلظت آلودگی هوا کم‌تر می‌شود و حتی در کلانشهرها هم به تدریج از بین می‌رود. اما از سه شنبه شب نخستین موج از غرب وارد ایران می شود و به تدریج در سطح کشور گسترش پیدا می‌کند و ارتفاعات البرز و زاگرس را در بر می گیرد. اما شدت بارش ها در خوزستان، بوشهر و شمال غرب استان فارس بیشتر است. هرچند که هنوز به دلیل گرمای هوا الگوها در حال تغییر هستند، اما پیش بینی‌ها اینطور نشان می‌دهد که در صورت ادامه گرمای هوا در بوشهر، ‌ خوزستان، فارس وهرمزگان بارش‌های شدیدتری را شاهد باشیم. این سامانه حتی به طور نسبی می‌تواند در استان‌های ایلام و ‌کهگیلویه و بویراحمد بارش‌های خوبی را ثبت کند.

هشدار درباره هوای آلوده ۹ کلانشهر | وضعیت قرمز در خوزستان | آلودگی هوا تا کی ادامه دارد؟ + اینفوگرافیک

جاویدی در ادامه گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین می‌افزاید: «موج دوم اما از روز دو شنبه ۲۹ آبان ماه وارد کشور می شود و به نسبت موج اول گستردگی بالاتری دارد و مناطق بیشتری از کشو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته بارش های این سامانه تا حد زیادی به عملکرد موج اول بستگی دارد. به هر حال باید صبر کنیم و منتظر فعالیت موج اول در کشور باشیم. در طول فعالیت هر دو موج، برای تهران بارندگی بیش بینی می شود، اما از سه شنبه شب و اوایل چهارشنبه همین هفته تهرانی ها منتظر بارش باران باشند. در مناطق شمالی استان ممکن است بارش‌ها به ۴۰ میلیمتر هم برسد.»

کارشناس مستقل هواشناسی در پایان می‌گوید: «اگر گرمای هوا همچنان تداوم داشته باشد، بارش‌ها در مناطق گرمسیر و ساحلی خلیج فارس بسیار شدید خواهد بود. برهمین اساس به نظر می‌رسد سازمان هواشناسی هشدارهای لازم را در این زمینه صادر کند.»

منبع: همشهری آنلاین