تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۶

گروه دانش-جواد نصرتی: سازمان فضایی اروپا تا پایان ماه میلادی جاری 2 ماموریت بسیار مهم و تاریخی خود در فضا را آغاز خواهد کرد.

سازمان فضایی اروپا می‌خواهد تلسکوپ‌های پلانک و هرشل را به وسیله یک موشک آریان 5 به فضا پرتاب کند. این ماموریت از آن جهت بسیار مهم است که نتایجی که این 2 تلسکوپ به زمین مخابره خواهند کرد، می‌تواند انقلابی در تصور ما از کیهان ایجاد کند. پلانک تلسکوپی مادون‌قرمز است که 4 برابر از رقیب آمریکایی‌اش اسپیتزر بزرگ‌تر است.

قدرت تحلیل پلانک از پیامدهای انفجار بزرگ برای همه دانشمندان رؤیایی است. دانشمندان می‌گویند داده‌هایی که هرشل و پلانک به زمین مخابره خواهند کرد باعث ایجاد تغییرات بنیادی در اختر فیزیک خواهد شد.

هراس در مأموریت تاریخی

انجام این ماموریت اما با ترس و اضطراب زیادی همراه است. کاهش بودجه‌های فضایی سازمان انرژی فضایی در سال‌های اخیر و چندین تجربه پرتاب ناموفق در سال‌های گذشته،  نگرانی‌هایی را در باره این ماموریت ایجاد کرده است.

موشک آریان که قرار است این 2تلسکوپ همزمان با آن پرتاب شوند تا‌کنون 2 بار هنگام پرتاب منفجر شده است و صدمات جبران‌ناپذیری به ماموریت‌های سازمان فضایی اروپایی وارد کرده است. این موشک یک بار در سال 1996 و یک بار در سال 2002 هنگام پرتاب منفجر شد.

در هر دوی این سوانح سازمان فضایی اروپایی با صرف نیم میلیارد یورو، ماموریت‌ها را دوباره برنامه‌ریزی کرد، اما با توجه به بحران مالی‌ اخیر و کاهش بودجه این سازمان، درصورتی که آریان دوباره دچار سانحه شود و ماموریت شکست بخورد معلوم نیست که آیا پلانک و هرشل دوباره ساخته شوند و به فضا بروند.

لغو این ماموریت هم با توجه به یافته‌هایی که انتظار می‌رود از انجام آن به دست بیاید، دانش فضایی بشری را چندین سال به عقب خواهد انداخت.