در جریان بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انتشار عکسی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کنار پهپاد غزه بازتاب گسترده‌ای یافت؛ پهپادی فوق‌سنگین و پهن‌پیکر که گفته می‌شود دوربردترین پهپاد ساخت شرکت صنایع هواپیماسازی ایران نیز محسوب می‌شود.

همشهری‌آنلاین - سرویس سیاسی: ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و به فاصله اندکی از پایان جنگ ۱۱ روزه در غزه بود که پهپاد «غزه» یا «شاهد ۱۴۹» ازسوی سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه‌پاسداران رونمایی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد «غزه» یکی از پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین پهپادهای ایرانی است که تاکنون ازسوی نیروهای مسلح ایران ساخته شده‌است. ویژگی‌ها و تجهیزات به‌کار رفته دراین پهپاد «فوق‌سنگین» و «پهن‌پیکر» از پیشرفت چشمگیر ایران در افزایش توانمندی‌های حوزه پهپادی حکایت دارد.

ویژگی‌های «غزه»

این پهپاد شناسایی - رزمی با توان حمل ۱۳بمب و ۵۰۰کیلوگرم تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی و همچنین مداومت پروازی ۳۵ساعته تا شعاع ۲هزارکیلومتری، قابلیت اجرای انواع عملیات‌های رزمی و اطلاعاتی را دارد و توان رزمی نیروهای مسلح ایران در آسمان منطقه را تا سطح قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. برخی کارشناسان معتقدند پهپاد «غزه» به پهپاد MQ-۹ ریپر آمریکایی شباهت دارد و در رده عملیاتی با این پهپاد مقایسه می‌شود.

نکته قابل‌توجه دراین پهپاد، بهره‌مندی آن از سامانه «الکترواپتیک» پیشرفته‌تر است؛ سامانه‌ای که گفته می‌شود جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌های الکترواپتیک ایرانی محسوب می‌شود و علاوه‌بر دوربین دید در روز با قدرت زوم حداقل ۱۰۰ تا ۱۲۰برابر، از دوربین حرارتی تصویرساز و مسافت‌یاب لیزری نیز برخوردار است.

مشخصات پهپاد شناسایی - رزمی غزه

طول: ۱۱متر

طول دوسر بال: ۲۱متر

ارتفاع: ۳/۸ متر

برد عملیاتی: ۲ هزارکیلومتر

ارتفاع پروازی: ۳۵هزارپا

مداومت پروازی: ۳۵ساعت

نوع موتور: توربوپراپ

سرعت: ۳۵۰کیلومتر بر ساعت

حداکثر وزن برخواست: ۳۱۰۰کیلوگرم

تعداد بمب: ۱۳عدد

وزن تسلیحات قابل حمل: دستکم ۵۰۰کیلوگرم

حوزه‌های ماموریتی: نظامی- دفاعی/ پایش جنگل‌ها/ عملیات امدادو نجات در حوادث

برچسب‌ها