تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۸

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است در شرایط امروزی باید به فکر چاره‌ای برای برخورد نامناسب با زائران ایرانی در کشورهای متعدد بود.

 البته فلاحت پیشه اعتقاد دارد برخوردهایی که در کشور سوریه با زائران ایرانی انجام می‌شود نیز به نوعی دیگر برای زائران ایرانی ایجاد مشکل می‌کند و دستگاه دیپلماسی در این‌باره باید ضعف‌های خود را جبران کند.

 فلاحت‌پیشه می‌گوید: در برخوردهایی که با زائران ایرانی می‌شود مسائل مذهبی و سیاسی با هم دخالت دارند. اما عجیب آن است که حتی با کشوری که رابطه نزدیک سیاسی داریم، هم با زائران ما  برخوردهای خوبی  انجام نمی‌شود و هرچه سریع‌تر باید تکلیف خود را با این مسائل روشن کنیم.

دو عامل سیاسی و مذهبی

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان درباره نوع رفتارهایی که با زوار ایرانی در عربستان شده و یا اتفاقی که در همین ایام اخیر در عراق رخ داد، سخن می‌گوید: همه مسائل را نمی‌توان در یک عامل خلاصه کرد و گفت که مسئله اصلی سیاست و اختلافات سیاسی است یا مسائل مذهبی؛ بلکه در چنین ماجرایی عوامل متعددی دخالت دارند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ادامه می‌دهد: در یک سری مناطق و اماکن مقدسه، برخوردهای خوبی با زائران انجام می‌گیرد. اما در مکه مکرمه شاید برای زوار ایرانی سخت‌تر است.

عاملین وهابیت در عربستان

وی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در عربستان با زائران ایرانی، یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله را وهابیون  این کشور می‌داند و می‌گوید: وهابیون در تلاش هستند تا برای ایرانیان موانع زیادی درست کنند و آنها را در هنگام زیارت با مشکلاتی مواجه کنند.

 آنها امیدوارند از این طریق بتوانند از میزان استقبال زائران ایرانی از زیارت اماکن مقدسه بکاهند و شرایط را به نفع خود رقم بزنند.  وی با تاکید بر این که ‌باید هر چه سریع‌تر فکری برای این مسائل کرد، می‌گوید: نباید اجازه دهیم این فعالیت‌ها لطمه‌ای به فعالیت‌ها و برنامه‌های زائران ما وارد کند. زیرا وهابیان خواستار  شرایطی هستند تا در نهایت به آرزوی دیرینه خود برسند.

 قدرت‌گیری شیعیان در عربستان

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان با بیان این که امروزه قدرت شیعیان در عربستان نسبت به گذشته، بیشتر شده است، تاکید می‌کند: شیعیان همواره در عربستان دارای موقعیت بوده‌اند. اما امروزه به نظر می‌رسد این موقعیت نسبت به گذشته بهتر شده است.

 وی درباره دلایل بهتر شدن موقعیت شیعیان در عربستان، می‌گوید: اتفاقاتی که در عرصه منطقه در سال‌های اخیر افتاده است به بهبود کلی شرایط شیعیان منجر شده است. علاوه بر این در یک سری از کشورهای دیگر منطقه هم شیعیان ‌موقعیت‌های مناسب را در معادلات قدرت بدست آورده‌اند که این موضوع نیز در عربستان تاثیرگذار بوده است.

  بر اساس همین موضوع است که برخی افراطیون عربستان، همچون وهابیون درصدد بر آمده‌اند تا به هر نحو ممکن در برابر شیعیان بایستند و قدرت آنها را محدود کنند.  وی معتقد است: در چنین شرایطی طبیعی است که افراطیون، هراس داشته و ‌نگران شرایط آتی خود باشند. 

 وهابیون افغان

فلاحت‌پیشه به روش‌های وهابیون عربستانی در برخورد با زائران ایرانی اشاره کرده و می‌گوید: یک سری از وهابیون، افغانی هستند. این‌ها همان افرادی هستند که در کنار قبرستان بقیع می‌ایستند و هرگاه که زائران ایرانی یا شیعه هر کشوری را می‌بینند شروع به فحاشی می‌کنند.

 وی ادامه می‌دهد: افغانی‌های وهابی، تحجر خود را هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی نشان می‌دهند و با فحاشی‌هایی که می‌کنند موجبات ناراحتی زائران را فراهم می‌کنند. این‌ها در پی آزار و اذیت زائران هستند و برخوردهای فیزیکی هم می‌کنند، اما جالب است که از این اقداماتشان نتایج عکس می‌گیرند و این مسائل هیچ گاه نتوانسته است روی اراده زائران ما تاثیر منفی داشته باشد. با این حال آنها نیز همواره بر این روش‌های غلط خود اصرار می‌کنند و همه روزه با مشاهده زائران شیعه اقداماتشان را از سر می‌گیرند.

 رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان ادامه می‌دهد: خود عرب‌ها و حتی اعراب سنی برای ائمه ما احترام زیادی قایل هستند و آنها را دارای ارزش والایی می‌دانند. اما با این وجود هستند متحجرانی از وهابیت که اصرار بر کارهای خود دارند و این موضوع را همچنان ادامه می‌دهند. 

 جای کار دیپلماتیک وجود دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که شیعیان هیچ گاه در برابر این اقدامات مقابله به مثل نکرده‌اند و نباید هم بکنند، می‌گوید: طبیعی است که آنها از جایگاه شیعیان نگران هستند و در این شرایط دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

 عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در برخورد با زائران ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌شود به کار بست، روش‌های دیپلماتیک است، می‌گوید: متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما از ظرفیت‌هایی که در این باره داشته، نتوانسته استفاده کند و این یک خلاء بزرگ برای کشور ماست. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در بین سیاستمداران عربستان،‌ طیف‌های تندرو و میانه‌رو وجود دارد، می‌گوید: بالاخره در این شرایط می‌توان جایی را برای کار سیاسی در نظر گرفت.

 اما متاسفانه امروزه این مسئله به فراموشی سپرده شده است و همه مسائل  به اختلافات دینی و مذهبی ارتباط داده می‌شود. عضوکمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از کسانی که عنوان می‌کنند جایی برای کار دیپلماتیک وجود ندارد، تاکید می‌کند.

وقتی با تنوع نظر در سیاستمداران عربستان مواجه هستیم، پس می‌توان در جاهایی دست به کار دیپلماتیک زد و از این راه درصدد حل موضوعات برآمد.

تغییر رفتار عربستانی‌ها متناسب با شرایط سیاسی ایران

وی با بیان این که در عربستان سیاستمدارانی  هستند که مواضعشان بر اساس سیاست‌های ایران تغییر می‌کند، می‌گوید: در نیمه دوم دولت آقای رفسنجانی و نیمه اول دولت آقای خاتمی شرایط خوب بود و حتی مقامات عرب در برابر حکم‌های مفتی‌ها می‌ایستادند و آنها را تعدیل می‌کردند.

اما پس از سال  2004 و مطرح شدن طرح خاورمیانه بزرگ، مصر‌،اردن ‌و عربستان در برابر ایران صف‌بندی کردند و مواضعشان سخت‌تر شد.  امروز آنها مسائلی مطرح می‌کنند که هیچ گاه جراتش را نداشتند.‌

وضع بدتر زائران ایرانی در سوریه

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که توجه خود را فقط به عربستان و اقدامات آن معطوف کرده‌اند، می‌گوید: متاسفانه عده‌ای فقط روی موضوع عربستان تمرکز کرده و عنوان می‌کنند ‌که مشکل اصلی ما فقط این کشور و اقدامات برخی از اتباع آنهاست. این در حالی است که در کشوری همچون سوریه که دارای روابط سیاسی نزدیکی با ما هست، زائران ما با مشکلات زیادی مواجه هستند .

 وی تاکید می‌کند: باید دستگاه‌های مسئول در این‌باره نیز چاره‌ای بیندیشند و درصدد چاره باشند. این اصلا نمی‌تواند قابل قبول باشد در کشوری که مدعی است رابطه سیاسی خوبی با ایران دارد و شیعه هم هستند، اتباع ما بیشترین تحقیرها را متحمل شوند. به اعتقاد فلاحت‌پیشه این یک اتفاق غیرقابل قبول است و دستگاه‌های مسئول و وزارت خارجه هرچه سریع‌تر باید در این‌باره اقدام لازم را انجام دهند.

تداوم حج با گسترش روابط دیپلماتیک

فلاحت‌پیشه تاکید می‌کند: ما باید  تلاش‌های دیپلماتیک خود را  گسترش دهیم تا مبادا بیش از این زائران ما دچار آزار و اذیت افراط‌گران قرار بگیرند. وی بار دیگر به بی‌نظمی‌های موجود در کشور سوریه و عراق هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه‌ای را تشکیل دادیم و قرار شده است تا این موضوعات به طور همه ‌جنبه مورد بررسی قرار گیرد.

مصداق‌هایی از سوریه

وی با اشاره به مثال‌هایی از شرایط حاکم بر زائران ایرانی در سوریه، می‌گوید: علاوه بر این که ایرانیان در داخل سوریه کلی هزینه می‌کنند که منافع اقتصادی فراوانی برای این کشور دارد، از هر زائر ایرانی هم که ‌از سوریه خارج می‌شود، مبلغی  می‌گیرند.

 این یک اشتباه بزرگ است که این‌ها مرتکب می‌شوند و باید در برابر این اقدامات این سؤال را پرسید که کجای دنیا چنین چیزی هست و هنگام خروج زائر یا توریست ‌از کشوری ‌که کلی ارز وارد آنجا کرده است، مبلغی هم به عنوان خروجی در نظر گرفته شود.

 وی به موضوع دیگری نیز اشاره کرده و می‌گوید: فرودگاهی که در سوریه برای زائران ما در نظر گرفته‌اند، فرودگاهی کوچک و غیر استاندارد است که فقط ایرانی‌ها از آن عبور و مرور می‌کنند و برای دیگر مسافران، فرودگاه مجهز دمشق در نظر گرفته شده است.  این‌ها تحقیر زائران  است و نباید اجازه دهیم به این راحتی مردم‌مان تحقیر شوند. 

همشهری جمعه