به گزارش همشهری آنلاین، این خبری بود که رئیس پارک علوم، فناوریهای نرم و صنایع خلاق در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای شرکتهای خلاق و دانشبنیان پارک ملی علوم، فناوری نرم و صنایع فرهنگی اعلام کرد. هدف از تاسیس این دهکده، ایجاد سکوی تجارت و خدمات در حوزه فناوریهای نرم و صنایع خلاق، ساماندهی فرایند تولید، عرضه، بازاریابی و صادرات کالاهایی است که مرتبط با این حوزه هستند. مشابه این دهکدهها در کشورهای دیگر ازجمله چین، هند و بعضی از کشورهای غربی تاسیس شده است.
دهکده صنایع خلاق و فرهنگی مکانی برای گردهم آمدن نیروهای خلاق و صاحب ایده است که قابلیت ساماندهی فعالیتها و رفع نیازمندیهای آنها را دارد.
دهکده صنایع خلاق و فرهنگی چیست؟
پیش از این، بعضی از استارتآپها در حوزههای گوناگون، یا حتی برخی بهصورت انفرادی فعالیتهایی در حوزههای فرهنگی داشتهاند. با این حال، یک دهکده صنایع خلاق و فرهنگی میتواند تبدیل به محلی برای اجتماع فعالان این حوزه شود که مزایایی برای آنها در بر دارد.
بیشتر بخوانید:
بهگفته، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم، فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، در کشورهایی مثل چین، هند و بعضی از کشورهای غربی، مجموع توانمندیهای حوزه صنایع خلاق شامل تولید، فروش و مراحل مختلف را در جاهایی تحت عنوان دهکده صنایع خلاق گرد هم جمع میکنند.
چرا دهکده صنایع خلاق و فرهنگی؟
رئیس پارک علوم، فناوریهای نرم و صنایع خلاق، هدف از تاسیس این دهکده را ایجاد سکوی تجارت و خدمات مختلف در حوزه فناوریهای نرم و صنایع خلاق، ساماندهی فرایند تولید، عرضه، بازاریابی و صادرات کالاهایی عنوان میکند که در این حوزه فعال هستند. ایمانی خوشخو همچنین ایجاد و تثبیت اشتغال در این حوزه و تقویت کشور در بخش صنایع خلاق در سطح جهانی را بهعنوان اهداف اصلی این طرح اعلام میکند.
با این حال، او میگوید: «ما دهکده را فقط یک بازار نمیبینیم و فضایی است که باید همه این اهداف در آن محقق شود.»
نیاز به ۸هکتار زمین
رئیس پارک علوم، فناوریهای نرم و صنایع خلاق با اشاره به اینکه مدل تاسیس این دهکده طراحی شده، میگوید: «از آنجا که این دهکده، پروژه بزرگی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جهاد دانشگاهی قبول کردند این پروژه را بسازند.»
بیشتر بخوانید:
ایمانی خوشخو تأکید میکند که این دهکده ۷ تا ۸ هکتار زمین لازم دارد و باید نقطهای برای آن انتخاب شود که دسترسپذیر باشد.
اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی
ارزش صادرات جهانی کالا و خدمات خلاق و فرهنگی در سال۲۰۲۰ به یکمیلیاردو۵۲۴ میلیون دلار رسید. این میزان، ۸.۶درصد از ۱۷.۸تریلیون دلار صادرات جهانی را تشکیل میدهد.
درحالیکه چین، آمریکا، ایتالیا و آلمان کشورهای موفق این حوزه به شمار میآیند و ۵۰میلیون شغل در سراسر جهان با همین فرمول ایجاد شده، اما کشور ما جایگاه مناسبی در زمینه تولید ندارد.
این در حالی است که بهگفته ایمانی خوشخو، ما در ایران از لحاظ منابع و برخورداری از ظرفیتهای فرهنگی جزو ۱۰کشور برتر دنیا هستیم.
بیشتر بخوانید:
بهگفته او، این واقعیتها ضرورت ورود کشور به حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را برجسته میکند.
نمایشگاهی برای تبلور صنایع فرهنگی
از آنجا که نمایشگاهها، ظرفیتی برای تعامل سرمایهگذاران و صاحبان ایده محسوب میشود، پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی هم نمایشگاهی را برگزار کرده تا به تجاریسازی محصولات توجه شود.
ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا دوم آذر در سالن همایشهای بینالمللی دانشگاه علم و فرهنگ ادامه دارد، گفت: «درمجموع ۵۰شرکت در این نمایشگاه حضور دارند. شرکتهای منتخب پارک که محصولات موفق و نهایی شده دارند در این نمایشگاه هستند.»
بیشتر بخوانید:
بهگفته او، در کنار این نمایشگاه چند برنامه جانبی هم داریم، مثل برگزاری پنلهای تخصصی که یکی از آنها در حوزه انیمیشن و بازی و دیگری پنل سرمایهگذاری است.