صنعت ساختمان سازی یکی از اصلی‌ترین صنایع چه در ایران و چه در کل دنیا به حساب می‌آید. یکی از مهم ترین مسائل در ساختمان‌ها، به‌کارگیری مصالح باکیفیت است که یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین این مصالح، میلگردها هستند.

در صورت استفاده نکردن از مصالح باکیفیت، امنیت سازه و ساکنین آن به خطر خواهد افتاد. میلگردها مقاطعی فولادی و لوله‌ای شکل بوده که سبب افزایش مقاومت کششی ساختمان می‌شوند و در انواع مختلف، با ویژگی‌ها و کاربری‌ها متفاوت به تولید می‌رسند. در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی بهترین میلگرد برای ساختمان سازی بپردازیم. با ما همراه شوید.

لازم به ذکر است که برای مشاهده قیمت میلگرد می توانید به سایت آهن باکس به آدرس www.ahanbox.com که متعلق به شرکت «فرداد تجارت آهن اسپادانا» است، مراجعه کنید.

معرفی میلگرد و بررسی ویژگی های آن

میلگرد که به انگلیسی Rebar نامیده می‌شود، لوله‌ای فولادی و توپر است و برای تقویت و جبران مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر اصلی‌ترین کاربرد میلگرد در ساختمان سازی، ساخت بتن مسلح است که سبب ایجاد مقاومت در سازه خواهد شد.

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی کدام است؟

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، میلگردهای فولادی در انواع مختلف ساخته شده و از منظرهای گوناگونی دسته‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال میلگردی که کربن بیش‌تری داشته باشد، دارای سختی‌ بالاتری نیز هست. در مقابل، میلگردی که دارای قابلیت جوشکاری باشد، در انواع اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌طور کلی تفاوت در ساختار، ترکیبات شیمیایی و حتی گرید میلگردهای فولادی، منجر به ایجاد تفاوت در کاربری خواهد شد. برای استفاده از بهترین میلگرد در ساختمان سازی، لازم است دسته‌بندی‌های مختلفی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را مورد بررسی قرار داد.

به عبارت دیگر میلگردی با کیفیت است که مطابق با استاندارد دسته‌بندی‌های زیر باشد:

انتخاب میلگرد مناسب به لحاظ جنس

میلگردها به لحاظ جنس تولید شده آن، دارای انواع مختلف و کاربری‌های متفاوت هستند. برای مثال میلگردها طبق این دسته‌بندی دارای انواع میلگرد با فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، اروپایی، اپوکسی، گالوانیزه و کامپوزیتی هستند.

میلگرد کربنی در عین مقاومت و کشش بالا، در برابر رطوبت به آسانی دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. در حالی‌که میلگرد ضدزنگ که از استیل ساخته می‌شود، این مشکل را برطرف کرده و نسبت به خوردگی و عملیات حرارتی مقاومت دارد.

میلگرد اپوکسی و گالوانیزه نیز عملکردی مشابه با نوع استیل دارا هستند و در تیر، ستون و دال بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگرد اروپایی، دارای عنصر غالب منگنز است و میلگرد کامپوزیتی استحکام بالا و وزن پایین دارد.

انتخاب میلگرد مناسب به لحاظ سایز

میلگردها در کارخانه‌های مختلف در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. اما یک بازه کلی که برای تمامی آن‌ها درنظر گرفته می‌شود، معمولا مابین 6 تا 60 میلی‌متر است. همان‌گونه که انتظار می‌رود سایزهای بالاتر میلگرد، مقاومت بیش‌تری را در برابر انواع نیرو تحمل می‌کنند. در میان بازه سایز ذکر شده، کاربردی‌ترین آن سایزها 12، 14 و 16 است که با هدف افزایش پایداری در سازه بتنی، پایه بتنی و در انواع ساختمان‌های بلند و سایر ساختمان‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

انتخاب میلگرد مناسب به لحاظ برند تولید کننده

در ایران کارخانه‌های مختلفی مشغول به تولید میلگرد هستند که لزوما تمام آن‌ها تولیدات خود را مطابق با استانداردهای لازم پیش نمی‌برند و همان‌طور که انتظار می‌رود کیفیت محصول نهایی به میزان لازم نخواهد بود.

لازم است میلگردهای فولادی از مراکز معتبر، خریداری و تامین شوند. کارخانه‌های مختلفی همچون ذوب آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان، بافق یزد، آناهیتا گیلان، فولاد کوثر اهواز و غیره، از جمله تولیدکنندگان به نام میلگرد هستند که می‌توانید این مقاطع فولادی را از این مراکز با اطمینان خاطر به لحاظ کیفیت تامین کنید.

انتخاب میلگرد مناسب به لحاظ گرید

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که کیفیت میلگرد را تعیین می‌کند، تولید بر اساس استانداردها است. معروف‌ترین استانداردهای مورد استفاده برای ساخت این مقاطع، استانداردهای ISNO 3132، GOST 5781 روسیه، BS 4449 و DIN 488:86 است.

استاندارد کشور روسیه، محبوب‌ترین و پرکاربردترین استاندارد مصرفی در ایران به حساب می‌آید. مطابق با این استاندارد میلگرد در 4 گرید مختلف A1، A2، A3 و A4 ساخته می‌شود. نوع اول فاقد آج بر سطح خود است و امکان جوشکاری و خمکاری دارد، اما پیوند مناسبی با بتن نمی‌سازد.

در مقابل، دیگر گریدهای میلگرد همگی آجدار هستند و کاربرد زیادی در بتن آرمه دارند. گرید A2 در ساخت دیوار برشی، تیر و تیرچه و خاموت کاربری دارد. همچنین گرید A3 به طور گسترده در ستون، دیوار بتنی و دیوار برشی و گرید A4 در مناطق با تغییرات دمایی بالا استفاده می‌شود.

جمع بندی

میلگردهای فولادی از جمله مهم‌ترین مقاطع مصرفی در صنعت عمران و ساختمان سازی هستند؛ چراکه سبب مقاومت قابل توجه ساختمان می‌شود. این امر به‌ویژه در سازه‌های بتنی یا در مواقعی که از بتن مسلح استفاده می‌شود، کاملا مشهود است. بهترین میلگرد برای ساختمان سازی لازم است از فیلترهای مختلفی همچون سایز، جنس، گرید و استاندارد و مهم‌ترین آن‌ها یعنی برند کارخانه تولید کننده عبور کند.

برچسب‌ها