لابه لای همه مشغله‌های ریز و درشت زندگی، حتما پیش آمده که گاهی به شهرِ محلِ سکونت خود فکر کنید. به شهری که روزها و شب‌های عمرتان در آن سپری شده و کلی خاطره از کوچه و پس‌کوچه‌هایش، در ذهن جای داده‌اید. شهری که احتمالا مثل کفِ دست می‌شناسیدش و اغلب، انس و الفتی با حال و هوای آن دارید.

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: از این رو، بعید نیست که بعد از فکر کردن به این موارد که نوعی از تعلق خاطر به شهر و زیستگاه محسوب می‌شوند، به چاره‌جویی معضلات و مشکلات مختلف آن با طراحی چند راهکار و ایده نیز بپردازید. ایده برای ارتقای کیفیت زیست شهروند و خانواده در شهری که دوستش دارید. این همان اتفاقی‌ست که اوایل خردادماه سال جاری با اعلام فراخوان دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی «تهران، شهر خانواده» به وقوع پیوسته است. رویدادی از مجموعه رویدادهای تهران ۱۴۰۴ که هدفش هم‌افزایی موثر و پایدار جامعه علمی، دانشگاهی و مردمی با به اشتراک‌گذاشتن دانش کاربردی و انتقال تجارب موفق کلانشهرها بوده است. مراسم اختتامیه این رویداد متفاوت روز گذشته برگزار شد و طی آن ۳ ایده برتر مردمی از میان بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ ایده ارسالی به دبیرخانه این جشنواره، معرفی شدند.

دست‌اندازهای شهرخانواده را از میان برداریم

مهمانان مراسم اختتامیه دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی تهران، شهر خانواده، در ظهرِ پاییزی نخستین روز از آذر ماه خود را به سالن همایش‌های بین‌المللی موزه دفاع مقدس می‌رسانند. مهمانانی نوجوان و جوان که اغلب به صورت گروه‌های علمی و یا خانوادگی در این رویداد شرکت کرده بودند. وجه اشتراک چهره آنها، هیجان و لبخندی‌ست که پیش از ورود به سالن اصلی مراسم با تماشای تابلوهای نقاشی، عکس و گرافیک با موضوع تهران، شهر خانواده فرصت نمایش پیدا کرده بود. «مریم اردبیلی»، مشاور شهردار و مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در این مراسم گفت: «یکی از رویکردهای جدی مدیریت شهری، تهران خانواده است. رویکردی که می‌خواهد تهران شهری مناسب و زیست‌پذیر برای رفاه و امنیت و نشاط خانواده‌ها باشد. برای این منظور نیاز است که ضمن تعامل با شهروندان، دست‌اندازهایی را که برای زیست خانواده ها در شهر وجود دارد، از میان برداریم. تهران خانواده با محور قرار دادن خانواده به دنبال تغییر رویکرد در مدیریت شهری است. به گونه‌ای که در تمام بخش‌های مدیریتی و سیاستی، خانواده واحد تصمیم‌گیری شود و همچنین به عنوان یک نهاد ارزشمند در کنار سایر نهادهای مشارکت‌کننده در مدیریت شهری به رسمیت شناخته شود. بهترین وجه این رویکرد نیز زمانی تجلی می‌یابد که نهاد خانواده در همه فرآیندهای مدیریتی شهری، مشارکت فعالانه داشته باشد. با برگزاری این رویداد به دنبال جذب ایده‌های خانواده‌ها برای بهتر شدن همه بخش‌های شهر هستیم.»

خانواده بنیان شهر است

«انسیه خزعلی»، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در آیین اختتامیه رویداد ایده‌پردازی تهران شهر خانواده حضور داشت. خزعلی با تاکید بر اصل و بنیان بودن نهاد خانواده گفت: «شهر دوستدار خانواده نیاز به اقدامات و فراهم کردن شرایط و زیرساخت دارد که یکی از این زیرساخت‌ها، جذب مشارکت مردم است. به ویژه در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی که اتفاقا یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده بنیان خانواده‌هاست. بنیانی که سلامت و امنیت شهر در گروه آن است.»

مشارکت با ۲۳۰۰ اثر و ایده

بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ اثر به دبیرخانه رویداد ایده‌پردازی تهران شهر خانواده با توجه به ۶ محورِ حمل و نقل و ترافیک در شهر خانواده، خدمات شهری در شهر خانواده، معماری و شهرسازی در شهر خانواده، زیبا سازی شهری در شهر خانواده، فرهنگ و جامعه در شهر خانواده و اقتصاد شهری در شهر خانواده ارسال شده بود. ۶۳۰ اثر از مجموع آنها بعد از ارزیابی اولیه به مرحله غربالگری تخصصی راه یافتند. در این مرحله نیز ۳ اثر برتر از میان ۱۰ اثر برگزیده، به تایید نهایی رسیدند. «محمدعلی الفت‌پور»، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران ضمن تقدیر از همه شهروندانی که در این رویداد امیدآفرین شرکت کرده بودند، گفت: «شهر از خانواده‌های در کنار هم تشکیل شده است که برای دستیابی به پیشرفت و توسعه در ابعاد مختلف به مشارکت فکری و عملی آنها نیاز است. در واقع نهاد خانواده همواره با موضوعات شهری در ارتباط نزدیک هستند به طوری که می‌توانند برای حل مشکلات و معضلات موجود در هر یک از این موضوعات، راهکارهای عملیاتی ارائه دهند. در حال حاضر ۲۰ پروژه با کلیدواژه خانواده در پایتخت در حال پیاده‌سازی‌ست.»

برترین ایده‌های مردمی

ایده‌های «ساباط»، «هنر» و «فمیلی پارک» به ترتیب رتبه‌های نخست، دوم و سوم رویداد ایده‌پردازی تهران، شهر خانواده را کسب کردند. تهران ساباط با رویکرد معماری شهری به بافت شهری در فضاهای عمومی آن توجه دارد. «پریسا لطفی‌نژاد»، مسئول اجرایی این گروه ایده‌پرداز ضمن ابراز خرسندی از فرصت‌سازی در حوزه‌های مختلف ویژه جوانان، گفت: «بافت شهری و معماری شهری باعث شده تا فاصله خانواده و همسایه‌ها زیاد شود. فاصله‌ای که بر نشاط و سرمایه اجتماعی اثرگذار است. ما در ایده خود به دنبال احیای بافت عمومی شهر از گذرها گرفته تا معابر به شیوه ایجاد گذرگاه‌های محلی-تعاملی هستیم.» ۲ ایده برتر دیگر با توجه به رویکردهای زیباسازی و تفریحی-آموزشی طراحی شده بودند.

منبع: همشهری آنلاین