با اتمام فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، قرار است با مشارکت و سرمایه‌گذاری یک شرکت چینی ظرف ۵ سال، ظرفیت پذیرش فرودگاه امام به ۵۰ میلیون مسافر در سال برسد.

به گزارش همشهری، عملیات اجرایی فاز دو توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار با مشارکت یک شرکت چینی آغاز شد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، می‌گوید: مذاکرات و دیدارها برای انعقاد تفاهم پیش‌ازاین انجام شده که با سفر معاون اول رئیس‌جمهور به چین این قرارداد به امضا رسیده است. به گفته او پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین، ‌راهبردی‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور و گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به هاب فرودگاهی در منطقه است و طرف چینی در این پروژه بیش از ۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، در قالب این طرح، ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) به وسعت ۴۱۰ هزار مترمربع ساخته خواهد شد و ظرفیت این ترمینال به ۳۵ میلیون مسافر در سال خواهد رسید که با ظرفیت حدود ۱۵ میلیون نفری دو ترمینال فعلی فرودگاه و طرح‌های توسعه‌ای آنها، ظرفیت کامل فرودگاه به ۵۰ میلیون نفر مسافر خواهد رسید.

سعید چلندری، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی می‌گوید: با استفاده از تهاتر تا ۲.۵ میلیارد یورو در فاز توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) سرمایه‌گذاری خواهد شد و با مشارکت کنسرسیوم چینی- ایرانی متشکل از شرکت هاکان انرژی چین و قرارگاه خاتم‌الانبیا طی ۵ سال اجرا می‌شود. ترمینال فاز توسعه‌ای فرودگاه ۴۱۰ هزار مترمربع است که در آن یک برج به ارتفاع ۱۰۰ متر ساخته می‌شود و دو باند پروازی و یک تاکسی وی موازی نیز در این فاز ساخته خواهد شد. همچنین احداث پل ارتباطی «هواپیما رو» بین آزادراه ساوه و قم جزوی از این پروژه است.

منبع: روزنامه همشهری